کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com
مديريت باغهای پسته در فصل خواب
تغذيه
- با توجه به ادامه توسعه جوانه گل در شهريور و مهر ماه براي توليد محصول سال آتي، تقويت درختان بارور پس از برداشت محصول، توصيه مي شود. در ارتباط با تغذيه پسته اولين قدم در فصل پاييز محلول پاشي باغها با عناصري مي باشد كه نقش آنها در استحكام و پايداري و زنده ماندن جوانه هاي سال بعد به اثبات رسيده است. براي بعد از برداشت، محلولپاشي با مخلوطی از كلات روي،  اوره (3 در هزار)، كلات كلسيم و اسيد بوريك در مورد بسياري از باغات توصيه مي شود.
- در دوره خزان و غيرفعال بودن درخت پسته مي توان كوددهي زمستانه را شروع كرد. فصل زمستان كه ريشه هاي درخت خواب مي باشند بهترين زمان براي تغذيه است.
تغذيه زمستانه شامل كودهاي فسفره و پتاسه و ريزمغذيها به صورت سولفات و كود دامي مي باشد. به دليل تحرك كم كودهاي پتاسيمي و فسفره و همچنين سولفاتهاي عناصر كم مصرف، دادن اين عناصر در عمقي كه حداكثر فعاليت ريشه را داريم توصيه مي شود. درخت پسته بيش از 80 درصد آب و غذاي مورد نياز خود را از عمق 40 تا 80 سانتيمتر جذب مي كند لذا پس از حفر كانال با عمق مناسب، يك لايه كود حيواني پوسيده به ضخامت تقريبي 10 سانتيمتر كف كانال ريخته شده و سپس مقادير توصيه شده كودهاي شيميايي روي آن ريخته شود. كانال حفر شده بايد حداكثر تا دهه اول اسفند ماه با خاك پر شود. كود دامي هر چه پوسيده تر باشد جواب بهتري مي دهد. كودهاي حيواني تازه علاوه بر آلوده بودن به يكسري باكتريهاي بيماريزا و علف هرز، در حين پوسيده شدن ازت خاك را جذب كرده و به عنوان رقيبي براي درخت عمل مي كنند.
- در اواخر اسفند ماه كه همزمان با مرحله تورم جوانه ها مي باشد نیز محلول پاشي باغ با عناصري كه در گرده افشاني و عمل تلقيح تاثير مستقيم و تعيين كننده اي دارند ضروري است. از بين عناصر غذايي، سه عنصر روي، بور و ازت مهمتر هستند. فرمول پيشنهادي شامل كلات روي (2 در هزار)، بور (2 در هزار) و اوره ( 3-5 در هزار ) مي باشد.
- لازم به ذکر است که براي برداشت محصول خوب بايد زماني اقدام به تغذیه كنيم كه هنوز گرده افشاني و تشكيل گل و خوشه انجام نشده است. متاسفانه اكثر باغداران از اوايل ارديبهشت كه خوشه كامل شده است تغذيه را شروع مي نمايند. تغذيه و محلول پاشي بعد از باز شدن و تشكيل خوشه بيشتر بر محصول سال آينده تاثير گذار است تا محصول سال جاري. البته اين محلول پاشي ها بر روي انس و پوكي موثر هستند. در شروع فصل جوانه ها زودتر از ريشه درخت فعال شده و شروع به رشد مي كنند. در صورت عدم تغذيه مناسب تعدادي از جوانه ها باز نشده و يا در صورت باز شدن تنها تعداد اندكي دانه روي هر خوشه تشكيل مي شود.
عملیات اصلاحی
- مهمترين عمليات اصلاحي كه خاك برخي از باغهاي پسته به آن نياز دارند دادن گچ كشاورزي به باغ مي باشد. بهترين زمان دادن گچ به خاك، دوره خواب و يا فعاليت كم ريشه ها است كه امكان آبياري سنگين بعد از دادن گچ وجود دارد. مقدار گچ مورد نياز يك هكتار باغ بايد با مشاوره كارشناس مربوطه صورت گيرد. در این رابطه به مقاله "افزودن گچ در باغات پسته و اثرات آن" در همین شماره مراجعه فرمایید.
- يكي ديگر  از عمليات اصلاحي در زمستان، دادن ماسه بادي به باغات پسته است. ماسه بادي در صورتی مفيد واقع مي شود كه بصورت يك لايه دست نخورده و مخلوط نشده با خاك باغ باقي بماند.
آبياري
- با توجه به اينكه پس از اتمام زمان برداشت، درختان هنوز بيدار بوده و تبخير و تعرق انجام مي شود، بنابراين انجام يك نوبت آبياري پس از برداشت محصول جهت حفظ جوانه هاي سال بعد مفيد مي باشد.
- فصل پاييز مناسبترين زمان جهت بررسي وضعيت آبياري در طول فصل در ارتباط با تغييرات شوري خاك مي باشد. معمولاً در طول فصل، خصوصا در ماه هاي تير و مرداد كه تبخير و تعرق زياد است و همچنین در زمان برداشت محصول که آبياري با تأخير و يا كمتر از حد مورد نياز (كم آبياري) انجام مي گيرد، تجمع نمك در منطقه ريشه بروز می نماید. در مناطق با آب و خاك شور، افزايش شوري در ناحيه ريشه درختان ممكن است سبب رشد ناكافي شاخه ها، آفتاب سوختگي و چروكيدگي مغز گردد.
 سوختگي نوك و حاشيه برگها نيز از علائم افزايش جذب و تجمع شوري در بافت هاي گياهي مي باشد. درختان پسته اگرچه تحت شرايط شوري بالا و خاكهاي اشباع زنده مي مانند اما تركيب اين شرايط قطعاً سبب كاهش تبخير و تعرق و رشد درختان مي شود. بنابراين نمونه برداري در فصل پائيز و قبل از شروع بارندگي ها، براي ما مشخص مي كند كه آيا آبياري اضافي جهت كنترل نمك هاي تجمع يافته، در فصل زمستان ضروري مي باشد يا خير. از طرفي در اين زمان زمين سرد بوده و درختان در خواب هستند و لذا آبياري اضافي جهت آبشويي حتی در صورت ماندابي شدن خاك، مشكلي را براي درختان ايجاد نمي كند و از طرفي مشكلات مربوط به بيماريهايي نظير گموز را نيز نخواهيم داشت. بنابراین در صورتيكه بر اساس نمونه برداري هاي انجام شده از خاك، مشكلات شوري داشته باشيم، آبياري در اين فصل صرفا جهت آبشويي نمك هاي تجمع يافته در طول فصل انجام مي شود. از طرفی از آنجائيكه در اين فصل عمليات كوددهي (كودهاي حيواني و شيميايي) نيز در چالكود انجام مي شود، جهت ايجاد شرايط مناسب جذب كود توسط گياه در شروع فصل، انجام حداقل يك نوبت آبياري پس از پر كردن چالكودها مفيد مي باشد.
بهزراعي
- در اين فصل براي كاهش جمعيت زنبورهاي مغزخوار پسته و كاهش خسارت آنها در سال آينده، برداشت كامل محصول حتي پسته هايي كه به نظر پوك هستند توصيه مي شود. در اين فصل بايد تمام پسته هاي روي درختان و روي زمين جمع آوري و معدوم گردد. شخم باغ هاي پسته بعد از جمع آوري و سوزانيدن این پسته ها، در كاهش جمعيت زنبورهاي مغزخوار موثر است.
-  در آبان ماه حشرات كامل سوسك سرشاخه خوار پسته از شاخه هاي يك ساله خارج شده و براي ادامه نسل و تكثير به طرف شاخه هاي ضعيف شده و هرس شده جلب مي شوند.  بنابراين هرس و حذف شاخه هاي ضعيف شده روي درختان پسته و تله گذاري با چوب هاي تازه هرس شده و پس از يك ماه، جمع آوري و سوزانيدن آنها و جايگزيني چوب هاي جديد در كاهش جمعيت اين آفت مؤثر است.
- يخ آب زمستانه براي كاهش جمعيت بعضي از آفات كه زمستانگذراني آنها در خاك مي باشد، موثر است. بنابراين آبياري كردن باغ هاي پسته در روزهاي سرد زمستان كه باعث يخ زدن آب در شب گردد باعث كاهش بعضي از آفات از جمله پروانه پوستخوار پسته مي گردد.
- براي كاهش جمعيت حشرات كامل زمستانگذران پسيل معمولي پسته، شخم بين رديف هاي درختان پسته توصيه مي شود.
-  در باغ هايي كه به گموز آلوده هستند و يا احتمال آلودگي در آنها وجود دارد بایستی نسبت به پيشگيري از اين بيماري و ايجاد تشتك در اطراف تنه درختان اقدام نمود.
- در فصل پاییز، پسته هاي برداشت شده در انبارها ذخيره مي شوند بنابراين احتمال خسارت آفات انباري بخصوص شب پره هندي وجود دارد.
براي كنترل اين آفت، نظافت و بهداشت انبار، ضدعفوني انبارهاي خالي قبل از انبار نمودن محصول و بازديد مداوم از انبار و محصول و استفاده از قرص فستوكسين در صورت مشاهده آلودگي ضروری می باشد. در صورتي كه بتوان با تهويه مناسب دماي انبارهاي پسته را زير 13 درجه سانتي گراد نگه داشت آفت شب پره هندي قادر به خسارت نيست. در این رابطه به مقاله" آفات انباری پسته" در همین شماره مراجعه فرمائید.
- در فصل زمستان استفاده از زيرشكن براي باغاتي كه عبور ماشين آلات كشاورزي در آنها زياد بوده و لايه سخت دارند هر سه تا چهار سال يكبار توصيه مي شود.
- یکی دیگر از عملیات به زراعي در فصل خواب، هرس باردهي است که هدف آن تحت تاثير قرار دادن و هدايت نحوه رشد و باروري گياه مي باشد.
 معمولاً به منظور كاهش سال آوري، تعداد شاخه هاي ميوه دهنده پسته را قبل از سال پربار به حدود نصف تا 3/2 كاهش مي دهند كه اين عمليات باعث تقويت شاخه ها و جوانه ها و خوشه هاي گل باقي مانده و نيز باعث رسيدن آب و مواد غذايي بيشتر به جوانه هاي گل در حال تشكيل شده و نهايتاً بر روي توليد محصول يكنواخت و افزايش توليد اثر مثبت دارد. عمليات هرس بايستي پس از ريزش برگ (خزان) و قبل از متورم شدن جوانه ها در اواخر زمستان انجام و به اتمام برسد. 
حسین حکم آبادی – دکترای باغبانی 

زهرا مامان بیا صمیمی باشیم  ---  مثل دو تا دوست قدیمی باشیم

بیا با هم حرف بزنیم بخندیم  ---  در رو به روی غصه ها ببندیم

درسته دختر خوبه دلبر باشه  ---  تو خوشگلی از همه کس سر باشه

جلوه تو ذات دختره می دونم  ---  کار خداست مقدره می دونم

همه می گن دخترا برگ گلن  ---  دادش میگه البته یه کم خلن

چسب روی دماغ یعنی که زشتن  ---  به فکر خط خطی سرنوشتن

پشت این رنگ و روغنا دروغه  ---  پشت اینا یه طرح بی فروغه

مردا میگن که خوشگلا نجیبن  ---  راستش و بخوای دخترا مثل سیبن

سیب زمین افتاده بو نداره  ---  رهگذر هم پا رو دلش می ذاره

سیب های روی شاخه چیدن دارن  ---  از دست باغبون خریدن دارن

بهار خانوم دل نگرون توام  ---  دلواپس روز خزون توام

حالا که می خوای بری توی خیابون  ---  خودتو بگیر چراغ نده تو میدون

وقتی که حوا پا گذاشت تو عالم  ---  به دو می خواست بره به سمت آدم

زد تو سرش فرشته گفت: حاج خانوم  ---  چه میکنی فردا با حرف مردم

روتو بگیر با این لپای داغت  ---  بشین بذار آدم بیاد سراغت

آره مامان اینم حرف کمی نیست  ---  حجب و حیا قصه مبهمی نیست

این روسری یعنی که تو نجیبی  ---  شکوفه معطر یه سیبی

این روسری پرچم اعتقاده  ---  نباشه گلبرگها اسیر باده

زلفاتو از روسری بیرون نذار  ---  چشمای هیز و سمت زلفات نیار

مردای خوب پرده دری نمی خوان  ---  عشقای لوس سرسری نمی خوان

باید بدونی زندگی بازی نیست  ---  توهم قرص های اکستازی نیست

اونهایی که پلاس کافی شاپن  ---  احساسات دخترارو می قاپن

اونی که می ره پارتی های شبونه  ---  تو کار و بار انگل دیگرونه

مردای خوب کاری و اهل دلن  ---  مردای بد توی خیابون ولن

مردای خوب فقط نجابت می خوان  ---  از زنشون غرور و غیرت می خوان

علاف مو فشن که مرد نمیشه  ---  تا لنگ ظهر به رختخواب سیر یشه

مردی که قیچی میزنه به ابرو  ---  از اون نگیر سراغ زور بازو

مردی که بند انداخته مرده؟ نه نیست  ---  برا کسی شریک درده ؟ نه نیست

جوهر مردی نداره ، زغاله  ---  نه مرده و نه زن ؛ تو حس و حاله

برقِ لب و کرم که اومد تو کار  ---  مردونگی برو خدا نگه دار

ابرو کمون خیابونا شلوغن  ---  پر از فریب حرفای دروغن

دوسِت دارم دیونتم ، اسیرم  ---  یه روز اگه نبینمت میمیرم

یک دو روز بعد تو همین خیابون  ---  یه لیلی دیگه ست کنار مجنون

برا کسی بمیر که راستی مرده  ---  جر نزنه ، نپیچه ، برنگرده

بله به کسی بگو که عاشق باشه  ---  تو حرف عاشقونه صادق باشه

یعنی باید شیفته روحت باشه  ---  تشنه چشمه شکوهت باشه

آره گلم سرت رو درد نیارم  ---  ای لوده بازی ها رو دوست ندارم

گیس طلایی به چشماشون زل نزن  ---  با فوکلات به دستاشون پل نزن

همپای دخترای بد راه نرو  ---  با چشم باز مامان توی چاه نرو

پروانه نجاتی/ شیراز

 

پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:پروانه نجاتی,شایگان,صمیمی,پسر,دختر,حوا,ادم, :: 5:13 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

10 ماده غذایی مفید برای زنان

تمام مواد غذایی مشابه یکدیگر نیستند، اما برای داشتن سبک زندگی سالم افراد باید مواد غذایی خوب را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

محققان استرالیایی 10 ماده غذایی مفید برای زنان را معرفی کردند.

کلم بروکلی

بروکلی ممکن است ماده غذایی دلخواهی برای افراد نباشد، اما مطمئن باشید ماده غذایی سالمی است. در تحقیقات مشخص شده است مانند دیگر سبزیجات با سرطان مبارزه می‌کند. دیگر سبزیجات مشابه کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل هستند.

چغندر

بر اساس تحقیقات انجام شده آب چغندر با کاهش فشارخون مرتبط است. چغندر حاوی پتاسیم، فولات و خواص ضد التهابی است.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که در غذاهای هندی بسیار فراوان است. این ادویه متعلق به خانواده زنجبیل و با درمان التهاب، مشکلات گوارشی، ورم مفاصل و حتی بیماری آلزایمر مرتبط است.

ساردین

ساردین منبع مناسب و ارزان قیمتی از روغن ماهی، ویتامین D و کلسیم است. همچنین این ماهی حاوی سلنیوم است آنتی اکسیدانی که موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.

کلم پیچ

کلم با سرطان مبارزه می‌کند. این سبزی از خانواده بروکلی است و موجب کاهش کلسترول و خطر حمله قلبی می شود. همچنین حاوی ویتامین A، ویتامینC، کلسیم و کارتنوئید است.

زغال اخته

این میوه حاوی آنتی اکسیدان فراوان و ضد التهاب است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و التهاب مفاصل می‌شود. این میوه موجب سلامت مغز نیز می‌شود.

لوبیا سیاه

لوبیا سیاه حاوی مواد معدنی، فولات، منیزیم، آهن، فیبرهای اشباع شده، فلانوئیدها و مواد شیمیایی که با سرطان مقابله می‌کنند است.

گیلاس

معمولا گیلاس را به صورت تازه، کمپوت و منجمد شده استفاده می‌کنند. این میوه و نوع ترش آن با التهاب مقابله و به کنترل درد کمک می‌کند.

بادام

بادام آجیل سالمی برای مصرف و حاوی پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک کرده و کلسترول را کاهش می‌دهد.

گیاه کینوآ

حاوی 9 اسید آمینه است که ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی بدن را می‌سازد. بدون اسیدآمینه‌ها بدن ما ازبین می‌رود. کینوآ حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

(کینو-آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است)

منبع: ایسنا

چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:زنان,تغذیه,10مادهی غذایی مفید, :: 8:38 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

EBR-1


یو سی بی وان UCB-1 هیبریدی بین دو درخت خاص از دو گونه وحشی پسته Pistacia.atlantica و Pistacia.integerrima است که بذر آن توسط دانشگاه دیویس کالیفرنیا تولید شده و هم اکنون به عنوان بهترین و پرمحصول ترین پایه پسته موجود در دنیا شناخته می شود. این پایه نسبت به بیماری های خاکزی(مانند ورتیسیلیوم گموز و نماتود) و سرما مقاوم بوده و رشد بسیار سریع و قوی دارد به نحوی که چنانچه نهال آن در فصل بهار در زمین اصلی کاشته شود 3 تا 4 ماه بعد قابل پیوند است (این گیاه تنها به عنوان پایه بوده و حتما بایستی روی آن پیوند زده شود). در حال حاضر قسمت اعظم باغات پسته امریکا زیر کشت پایه UCB-1 است. عرضه این نهال به دو صورت پایه بذری (که به صورت محدود در امریکا تولید میشود) و نهال هایی که با روش جدید به نام کشت بافت تولید می شود است. نهال های کشت بافتی نسبت به نهال های بذری کاملا یکنواخت هستند.  این پایه هم اکنون در ایران از طریق کشت بافت با نام تجاری EBR-1  در شرکت تولید نهال طوبی کرمان تولید میشود.

نهالهای EBR-1 در گلدانهای 22*8.5* 8.5  در بسته های 15 تایی و کیسه های پلاستیکی 40*14 عرضه میشود.

 

کشت بافت گیاهی


امروزه تولید گیاهان به روش های مختلفی انجام می گیرد. برخی از این روش ها مانند کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن و ... سال ها مورد استفاده تولیدکنندگان بوده اند و از آن ها به عنوان روش های سنتی تولید گیاهان یاد می شود. یک روش جدید تولید گیاهان که استفاده از آن در جهان به سرعت در حال گسترش است، کشت بافت گیاهی نام دارد. در این روش گیاه مورد نظر را از طبیعت انتخاب نموده، قسمتی از گیاه جدا و پس از ضدعفونی به  شرایط جدید و کاملا کنترل شده درون آزمایشگاه منتقل می شود. سپس در شرایط آزمایشگاهی با فراهم آوردن آب، غذا، هوا و سایر مواد مورد نیاز گیاه در دما، رطوبت و نور معین با روش های مختلف اقدام به تکثیر گیاهان می نمایند. پس از آنکه تعداد مورد نظر از گیاه تولید شد آنها را به شرایط طبیعی باز می گردانند.

 

چرا کشت بافت؟

از مزایای کشت بافت تولید انبوه و سریع یک رقم مطلوب و یا رقم های جدید است. در گیاهان بذرهای تولید شده کاملا همانند گیاه مادر خود نیستند. همچنین این بذور با یکدیگر نیز تفاوت دارند. پس چنانچه یک گیاه مطلوب در منطقه ای توسط کشاورزان برگزیده شود و از آن بذر تهیه نمایند، تضمینی وجود ندارد که بذور سبز شده ویژگی های مورد نظر را داشته باشند. همچنین از راه های معمول مانند قلمه زدن نیز نمی توان بسیاری از گیاهان را تکثیر کرد. اما با استفاده از روش های کشت بافت می توان در زمان کوتاه تعداد زیادی از یک گیاه مطلوب را تهیه نمود.

مزیت دیگر کشت بافت افزایش محصول از طریق تولید گیاهان عاری از ویروس است. چنانچه گیاه از راه های معمول مانند قلمه زنی تکثیر شود احتمال انتقال ویروس و سایر آلودگی ها به گیاهان جدید وجود دارد و به مرور زمان سبب کاهش محصول است. اما با استفاده از کشت بافت میتوان با روش هایی آلودگی ها بویژه ویروس را حذف نمود و از آن پس تمام گیاهان تولید شده عاری از آلودگی هستند.

 بیشتر بدانیم

کشت بافت و سلول گیاهی شاخه مهمی از فن آوری زیستی (بیوتکنولوژی) است و تعریف ساده آن عبارتست از رشد، تکثیر و یا نگهداری سلول های گیاهی، بافت های گیاهی، اندام های گیاهی و یا یک گیاه کامل در یک محیط غیرطبیعی در شرایط کنترل شده که در اصطلاح به این محیط، محیط کشت می گویند. محیط کشت گیاهان به طور معمول شامل نمک های غیر آلی (عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز گیاه)، برخی ویتامین ها، برخی آمینواسیدها، هورمون های تنظیم کننده رشد گیاهی، منبع کربن و برخی مواد دیگر است که در غلظت های تعیین شده به آب مقطر اضافه شده و استریل می شوند . این محیط کشت گاهی به صورت مایع بوده و گاهی توسط مواد دیگری به صورت ژله ای در می آید. برخی شرایط کنترل شده مورد نیاز اسیدیته (pH) معین، دمای مشخص، طول روز، شدت نور و رطوبت است. محیط کشت اختصاصی برای هر گیاه بر اساس آزمایشات مختلف به صورت جداگانه تعیین میشود. 

  

   پایه های پسته، پیوند و روشهای آن در باغات پسته آمریکا

در ابتدا پایه های پسته کالیفرنیا شامل دو گونه و یک هیبرید بین گونه ای بودند. این پایه ها شامل آتلانتیکا (P. atlantica)، اینتگریما(P. integerrima) با نام تجاری پایونیرگلدیک  (PGI) و UCBI (هیبرید بین P. atlantica بعنوان والد مادری و  P. integerrima بعنوان والد پدری) بودند. علاوه بر آنها، دو پایه پیوندی دیگر نیز در کالیفرنیا استفاده شده است که شامل تربینتوس P. terebinthus و پایونیرگلد دو (هیبرید بینP. Atlantica بعنوان والد مادری و P. integerrima بعنوان والد پدری) می باشند.

 پایه های پسته از بذر تولید می شوند. در دره سن جوان از PGI و UCBI و در مناطق سردتر خارج از دره سن جوان از P. atlantica و UCBI استفاده می شود. فقط دو رقم که هر دو از گونه P. vera هستند به طور وسیع به عنوان پیوندک در کالیفرنیا استفاده می شود که شامل رقم ماده کرمان و رقم نر پیترز است.

 آماده سازی بذر

 بذر پایه های مختلف، برای جوانه زنی نیاز های متفاوتی دارند. این بذرها نسبتا کوچک و ناخندان بوده و پوسته آنها سخت است. برای جوانه زنی، بذرها معمولا به مدت یک تا سه ماه قبل از جوانه زنی (در بهمن ماه) در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد در یخچال سرما دهی می شوند. بعد از سرما دهی، بذور به مدت حداکثر 48 ساعت در دمای اتاق در آب خیسانده

 می شوند. بعضی نهالستان ها بذر را دراسید هیدرو کلریک 5-3 درصد قرار می دهند. در پایه تربینتوس P. terebinthus از اسیدسولفوریک برای خراش دهی پوسته بذر استفاده می شود. در این حالت بعد از تیمار اسید، پوسته بذر باید شستشو شود و قبل از کاشت به مدت 1 تا 2 ساعت خیس بخورد. بعد از خیساندن، بذر را در پارچه پنبه ای یا حوله مرطوب به مدت 3 تا 6 روز در دمای21 تا 27 درجه سانتیگراد قرار می دهند.

 روش پیوند

 پیوندک رقم های "کرمان" و "پیترز" با روش های استاندارد پیوند جوانه و پیوند شاخه قابل ازدیاد هستند. با پیوند جوانه، یک جوانه روی پایه گیاه قرار داده می شود. در پیوند شاخه بخش بزرگ ساقه به عنوان پایه استفاده می شود.

 وقتی باغی جدید احداث می گردد، پایه ها در بهمن یا اسفند (فوریه یا مارچ) کاشته شده و در تیر ماه یا اوایل مرداد ماه (اواخر ماه جون جولای یا اوایل آگوست) پیوند جوانه انجام  شود. اگر پیوند موفقیت آمیز نبود، می توان تا اوایل شهریور (سپتامبر) دوباره پیوند جوانه را روی پایه  انجام داد.

 پیوند جوانه در بعضی پایه ها در نهالستان زده شده و  نهال پیوندی 20 تا 26  ماه بعد در نیمه مهر/ نیمه آبان (اکتبر/ نوامبر) یا اواخر بهمن/ اوایل اسفند (فوریه/مارچ) قابل فروش  و کاشت در زمین اصلی هستند.

 وقتی P.atlantica به عنوان پایه انتخاب می شود، پیوند جوانه معمولا در فصل دوم یا حداکثر در فصل رشد بعدی انجام می شود زیرا رشد آن در مقایسه با (P. integerrima) و1 UCB کندتر می باشد.

 پیوند T پر کاربرد ترین و عمده ترین روش پیوند در تولید تجاری پسته است. در 99 درصد موارد از این روش پیوند استفاده می شود. این پیوند در اوایل تابستان که پوست پایه به راحتی کنده می شود انجام می پذیرد.

 پیوند اسکنه ای نیز یکی از روشهای پیوند معمول است و در گلخانه و زمین اصلی انجام می شود. پیوند اسکنه ای معکوس  هم  در پسته استفاده می شود. انجام این دو روش پیوند معمولا در آخر تابستان موفق تر است. استفاده از پایه های سالم برای پیوند اسکنه ای (شاخه) و پیوند جوانه، برای موفقیت در پیوند ضروری است. قطر پیوندک و پایه باید یکسان باشد.

 در پیوند جوانه، انتخاب دقیق پیوندک از ضروریات است. انتخاب قسمت های چوبی پیوندک از نرک نیمه چوبی یا شاخه بدون میوه بهتر است. انتخاب پیوندک باید از جوانه های رویشی صورت پذیرد. جوانه های رویشی در شاخه گل دهنده سال جاری بوجود می آیند و همیشه کوچکتر از جوانه های  گل هستند. این جوانه ها کشیده اند در حالیکه جوانه های گل و میوه گرد ترند. شاخه های جوان رشد سریع تر دارند و دارای بیشترین جوانه رویشی می باشند. به طور کل درختان جوان کمتر از 6 سال بهترین منبع برای تامین پیوندک هستند.

 کشت بافت

 کشت بافت پایه های پسته از سال 1982 گزارش شده است. در بین پایه های موجود، کشت بافت پسته اهلی P. vera بهتر از گونه های دیگر جواب داده است. در گونه های دیگر به علت شاخه دهی و ریشه دهی کم، کشت بافت مشکل تر است.

 برای انجام این عمل، در ابتدا شاخه با رشد فعال در محیط استریل برای مدتی ضد عفونی شده و بعد شستشو شده و  با هیپو کلریت سدیم( 10 تا 15 درصد کلراکس) استریل

 می شود و با آب دوباره شسته می شود. ضد عفونی کم موجب آلوده شدن شاخه ها و زیادی آن مرگ شاخه ها را همراه دارد.

 بعد از استریل،  نمونه در محیط کشت آکار محتوی مواد معدنی (نیتروژن، پتاسیم ، فسفر) و هورمون های گیاهی (اکسین و سیتو کینین) کشت داده می شود.

 نسبت بالای اکسین به سیتو کینین باعث ریشه دهی و نسبت بالای سیتو کینین به اکسین باعث شاخه دهی می شود. برقراری نسبت مشخص بسیار مهم است.

 پس از ریشه دهی، مهمترین مرحله سازگار شدن نمونه های ریشه دار است که برای تحقق آن باید نهال ها را به تدریج به محیط با رطوبت نسبی کم منتقل کرد در غیر اینصورت گیاهچه ها از بین می روند.

 برای انتقال موفق، نها ل ها به گلدان های دارای پرلیت که با عناصر پرمصرف و کم مصرف غذایی آبیاری می شوند منتقل شده و برای تنظیم شرایط رطوبتی از پو ششهای پلاستیکی یا سیستم میست استفاده می شود. در این محیط در طی 4 هفته نور به تدریج اضافه شده و از میزان رطوبت کم شود.

 منبع:

 ROOTSTOCK PRODUCTION AND BUDDING

 Brent Holtz, Louise Ferguson, Dan Parfitt, Gerald Allen, and Ron Radoicic. 2005

 راهنمای تولید پسته / موسسه تحقیقات پسته کشور/ 1388


یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:تلاش,شکست,پیروزی,سخنان قصار, :: 12:55 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی

یک پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با اشاره به اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی، گفت: برخی از عادت‌های غذایی نادرست منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی می‌شود.

 عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌- البته معایب و آفت‌های هر دو را هم دارد-‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

نواب‌زاده گفت: هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می‌کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم‌زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه‌ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

وی افزود: مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

نواب ادامه داد: طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود، اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می‌کند.

خوردن زیاد عدسی

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با بیان اینکه عدس غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.

مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

نواب زاده ادامه داد: مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می‌گردد.

وی گفت: غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی‌دارد که موجب کندذهنی می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن‌(گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن) بوده، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

حذف سرکه از غذا

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی گفت: حذف سرکه یکی از ظلم‌هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن‌زده شده است.

نواب‌زاده اظهار کرد: سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل‌کننده (Carrier) محسوب می‌شود. حمل کننده ماده‌ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می‌رساند.

تنوع‌خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

وی تصریح کرد: چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می‌کنید، آنزیم‌های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می‌شود.

وعده غذایی ظهر: وی گفت: از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می‌کند و سبب غلظت خون می‌شود.

نواب زاده افزود: ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری‌ها می‌شود.

وی یادآورشد: گرم‌ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

عدم مصرف صحیح آجیل

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی گفت: آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی‌نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می‌افزاید.

نواب‌زاده اظهار کرد: مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌(البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.

وی ادامه داد: بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. توصیه می‌شود 4 مغز را هفته‌ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد است.

عدم مصرف صحیح ادویه‌جات

پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با بیان اینکه باور غلط دیگر مضر بودن ادویه‌جات برای کبد است، گفت: تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی است.

نواب‌زاده افزود: مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودا نا بجای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری‌هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت‌های زنانه، افسردگی و ... می‌شود.

       هنوز هم ردپای تورا دردشتهای سرسبز گندمزار میجوییم

   هشت سال ازپروازملکوتی پرستوی مهاجر ماگذشت،وچه سبکبال رفت ،ولی هرگز یادش ازلوح دل مانخواهدرفت.

مردی که همیشه نامش باکشاورزی وتحقیق گره ای ناگسستنی خورده بود، اوکه باتمام وجود باورداشت وعمل کرد به این شعارکه درعرصه ی کشاورزی ،تولید وخودکفایی   مامی توانیم .

محقق والا مقام زنده یاد دکتر سیدمهدی حسینی درمیان علاقمندان به کشاورزی،کارشناسان کشاورزی ومحققین عرصه ی کشاورزی چهره ای شناخته شده  بود.

خضوع ، تواضع ، متانت ، ساده زیستی ، تعلیم وتعلم ، خستگی ناپذیری ، پشتکارو.... تنها بخشی ازخصایص حسنه ی ایشان بود. 

روحش شاد ویادش گرامی باد

در دشمنی دورنگی نیست

کاش دوستان هم در موقع خود چون دشمنان بی ریا بودند.

                                                                         دکتر شریعتی

شنبه 24 آبان 1393برچسب:دکترشریعتی,دورنگی تظاهر,سخنان قصار, :: 12:6 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 گیاه جادویی زنان     (گیاهی که داورزنی ها آن راهندوید نامند)

     پنج انگشت Vitex agnus castus ( Chaste tree )

 خانواده: Verbenaceae

ویتاگنوس را گیاه زنان می نامند . اولین مورد گزارش شده از مصرف آن توسط بقراط بوده که از خوابانده آن در شراب در جهت کنترل خونریزی بعد از زایمان استفاده کرده است.پنج انگشت در پیشگیری از اختلالات قاعدگی ،پریود دردناک ،قطع غیر طبیعی پریود ،اختلال در زمان و مقدار خونریزی ، نارسایی زودرس تخمدان وعوارض حین یایسگی موثر می باشد.

مشخصات:  درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پررنگ می دهد .

پراکندگی: در بستر رودها و مناطق پست ودره ها دیده می شود.

بخشهای مورد استفاده: میوه

ترکیبات شیمیایی:

لیمونن Limonene سینیول Cineole از Essential oils

کاستیکان Castican اورینتین   Orientin ایزووایتکسین Iso vitexin   از    Flavonoids

اگنوزید Agnuside ایوکوبین Eucubin از Iridoidglycosides

خواص:  با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس-هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند .

تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد . لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.

تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.از اختلالات پستان حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از پستان شده ومنجر به افزایش سایز پستان می شود.

کاهش علایم یایسگی:   با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یایسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد.

مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.

موارد مصرف: پیشگیری

قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند.{(خوراکی) کمکی}

اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بوز اختلالات پریود جلوگیری می کند.{ (خوراکی) کمکی}

         درمان: نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود. {(خوراکی) کمکی}

پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم ودرد بدن در حین پریود می کاهد. {(خوراکی) معادل}

اختلالات پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود/ افزایش یا کاهش میزان خونریزی / واختلال زمان بروز پریود می شود. {(خوراکی) کمکی}

افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا" اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است.{( خوراکی) کمکی}

اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت ان گزارش شده است. {(خوراکی) کمکی}

-    گرگرفتگی و عوارض یایسگی: باعث کاهش علایم یایسگی بخصوص گرگرفتگی می شود. {(خوراکی) معادل و کمکی }

موارد منع مصرف و احتیاط:

در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارند احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است.

در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد.

مصرف در دوران بارداری:

 بعلت اثرات قاعده اوری ان ممنوع می باشد.

مصرف در دوران شیردهی:

 با رعایت احتیاط مجاز است.

    توجه:

درمان با ویتاگنوس بسیار طولانی مدت می باشد برای مثال برای درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود حدود 5/1 سال زمان لازم است ولیکن علایم بهبودی در عرض یک یا دو سیکل قاعدگی بروز می کند.   

 

 گیاه پنج انگشت

این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود.

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.

میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد. 

قاعدگی  را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.

برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.

ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای 

کلیه  مضر است.

این گیاه در درمان سر درد هم مفید است.

 پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است

از گیاه پنچ انگشت، دارویی به نام ویتاگنوس ( VITAGNUS ) تهیه کرده اند که حاوی‌ 90 ـ 80 میلی‌ گرم‌ عصاره‌ خشك‌ این گیاه‌ می‌باشد.

این دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و 

یائسگی ‌ به‌ كار می‌رود.

مكانیسم‌ اثر دقیق‌ این‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسیده‌ است‌ ، ولی‌ به‌ نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌كند. این‌ گیاه‌ باعث‌ كاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاكتین ‌از هیپوفیز می‌گردد. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند.

مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ تركیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان ها تاثیر نمی‌گذارد.

با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورمونی این دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌ 

بارداری ‌ ممنوع است .

در اكثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ این‌ دارو عوارض‌ جانبی‌ مشاهده‌ نگردیده‌ است‌، ولی‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتی‌ مبنی‌ بر بروز 

واكنش های‌ آلرژیک  ‌، سردرد و افزایش‌ خونریزی‌ دردوران‌ قاعدگی‌ وجود دارد.

این‌ دارو ممكن‌ است‌ با داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراكی‌ وهورمونی‌ تداخل‌ نماید.

برای مصرف این دارو ، روزانه‌ 40 قطره‌ از آن را در كمی‌ آب‌ یا آبمیوه‌ بریزید و نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالی ) مصرف ‌کنید.

البته یادآوری می کنم که دارو را حتماً حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

پی نوشت :

* FOLLICLE STIMULATING HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و در خانم ها سیکل قاعدگی و تولید تخمک ها را در تخمدان ها کنترل می کند.

** LUTEIN HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و باعث ترشح استروژن از تخمدان ها می شود. این هومون در نیمه دوم قاعدگی باعث ترشح پروژسترون و هورمون های مردانه از جسم لوتئینی می شود.                                               

          

    گیاه  پنج انگشت ( Vitex Agnus Castus  )

 درختچه ای زیبااست باگلها آبی مایل به بنفش،برگهای درختچه،شبیه برگ انار بوده روی آنها سبزتر از پشت برگها است.برگهای آن پنجه ای ومعمولاً۵ برگچه دارد،میوه های آن شبیه فلفل سیاه است وبوی خاصی می دهند.
دریونان اغنیس یا chaste،به معنای طاهر،پاک معنا می گرددودر گذشته راهبان هنگام بهار در معابد خود از این گیاه به دلیل تضعیف قوای جنسی وازبین بردن شهوت در مردها استفاده می کرده اند.
میوه گیاه سابقاًتحت نام Semen agni Castiبعنوان تسکین دهنده قوای شهوانی مصرف داشته است.
ترکیبات شیمائی:
فلانووئیدها،اسانس فرار،روغن چرب وماده هومواورنیتین تأئید شده است.
فارماکولوژی:
Vitexحاوی هورمون نیست،ولی ترشحات هورمونها را تحریک وفعالیت آنها را متعادل می کند.فرمول Vitexتقلیدکننده غده هیپوفیز در مورد هورمونهای   Fsh,LH,LTH می باشد. از آنجا کهVitexآگونیست دوپامین  است می تواند موجب مهار ترشح پرولاکتین از هیپوفیز قدامی گردد.
این گیاه می تواند تأثیرخود رامطابق با نیاز بدن اعمال کند،برای مثال درسندرم قاعدگی دردناک این گیاه موجب مقابله با آثار ترشح استروژن شده ودرعلائم پس از یائسگی این گیاه علائم ناشی از کمبود ترشح استروژن را جبران می سازد.
Vitexدارای مواد فیتو استروژن فعال می باشد،این اثررااز طریق نفوذ روی غدد هیپوفیزوهیپوتالاموس انجام داده ودر نتیجه هورمون FsH,LHرا تعدیل می نماید.
Vitexآنتاگونیست هالوپیردول است.
موارد مصرف:
دوره پیش یائسگی Perimenopause
Vitexروی غدد هیپوفیز وهیپوتالاموس نفوذ کرده و هورمونFsH,LH را تعدیل نموده،این دو هورمون هیپوفیزی موجب تولید استروژن می شوند وعلائم یائسگی را کنترل می کنند. Vitex از مهمترین گیاهانی است که در اروپا در درمان علائم پیش یائسگی به کار می رود.
Pms(سندرم پیش از قاعدگی)
سردرد،اضطراب،اختلال در خواب،تحریک پذیری،عصبانیت،دردپستان،گاهی اسپاسم های شکمی،نفخ،تورم که بطور معمول درتعدادی اززنان قبل از دوره قاعدگی صورت می گیرد معمولاً نشانه افزایش استروژن وکاهش پروژسترن دراین زنان می باشد
.Vitexدرمانگر نشانه های مذکور می باشد.
 
دردپستان(Mustodynia) –اختلالات سیکل قاعدگی
غلظت های بیشتر از سطح فیزیولوژیک پرولاکتین درخون در ترشح گونادوتروپین ها مداخله نموده وموجب اختلال در رشد وتکامل فولیکولی واوولاسیون شده منجر به عدم تعادل هورمونی می گردد که دراین حال اختلالات سیکل قاعدگی تورم ودردپستان مشاهده می شود.
پرولاکتین با اثر مستقیم روی پستانها ممکن است موجب حساس شدن ودرد پستان شود،کاهش سطح پرولاکتین منجر به ترشح گونادوترپین به میزان فیزیولوژیک شده وسیکل قاعدگی را منظم کرده واثر پرولاکتین روی بافت پستان متوقف می گردد.
از کاربردهای درمانی که برای Vitex نامبرده شده است می توان به هیپرمنوره،پلی منوره،بی نظمی قاعدگی،آمنوره ثانویه،ناباروری،فیبروم رحم،هیپرپرولاکتیمی،کمی شیر،کاهش میل جنسی زنان،آکنه اشاره نمود.
Vitexدرطب سنتی
درکتاب مخزن الادویه  تحت عنوان  Vitexبه خصوصیتهای قابض  تحلیل برنده،بازکننده گرفتگی های کبدی ومغزی،نیرودهنده،اشتهاآور،بادشکن
وضدنفخ،مفیددرقاعدگیهای عقب افتاده وبیماریهای رحمی اشاره گردیده از برگهای گیاه در گذشته قرصهائی تهیه می شده که سه بار در روز تا سه روز پس از زایمان به زنانی تجویز می شده که دچار بی اشتهائی شدید،ضعف ولاغری مبتلا می شده اند.
در کاهش ترشح شیر مادرشیرده،برقراری جریان طبیعی قاعدگی،خشک کردن منی،افزایش تمایلات جنسی در زنان کاربرد داشته است.
شیاف واژینال تهیه شده از برگ ومیوه قاعده آور بوده وSitzbatchآن برای تورم های رحم،مشکلات تخمدانی،واژینیت آتروفیک درمنوپوزها مؤثر است.مقدار مصرف آن ۵گرم در روزوجهت جلوگیری از عوارض جانبی توصیه شده همراه صمغ عربی یا کتیرا مصرف گردد.
مطالعات بالینی:
یکی از وسیع ترین مشکلات زنان ،عوارض قبل از قاعدگی(pms)است،مصرف گیاه%۳۰تا%۴۰ کاهش عوارض را دربردارد.
تحقیقی درکشور آلمان در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان وفیبروم رحمی صورت گرفته وروزانه ۴۰قطره از عصاره گیاه پنج انگشت را به مدت ۱۶۶روز به آنها تجویز نموده اند.نتایج بدست آمده نشان داد که ۹۰%کلیه عوارض به کلی مرتفع شدند.زمان متوسط اثر گذاری عصاره پنج انگشت دراین تحقیق ۲۵/۳روز بوده است.
درمطالعه دیگری روی ۳۶نفر خانم با روزی ۴۰قطره بعداز سه نوبت قاعدگی،کاهش مواردی از جمله سردرد،فشار وحساس شدن سینه ها،خستگی،نفخ،افزایش اشتها،دپرسیون،پرخاشگری،دلهره،میل به خوردن شیرینی،عصبی شدن وبی حوصلگی درآنها مشاهده شد.
مصرف عصاره همراه۲۰۰میلی گرم ویتامین B6 اثرات مطلوبتری را درپی داشته است. مطالعات نشانگراین است که قاعدگی های منظم بوسیله مصرف عصاره ویتاگنوس،
منظم شده و میزان پرولاکتین کاهش می یابد(پرولاکتین درافرادی که این ماده بیش از اندازه ی طبیعی در آنها وجود داشته در روزهای ۵تا۸ وبیستم قبل وبعدازمصرف داروسه ماه قبل وسه ماه بعد اندازه گیری شده است.)
مطالعات بالینی درطی ۴۰سال گذشته نشان داده اند که موادمؤثر میوهVitexعلائم یائسگی مانند:گرگرفتگی،سرگیجه،خشکی،مخاط واژن وافسردگی را کنترل می کند.
میزان وطریقه مصرف:
ازعصاره میوه پنج انگشت محصولات مختلفی به صورت قطره،قرص،کپسول تهیه شده که کارآئی قطره های آن بهتر از اشکال دیگر است.مقدار مصرف معمولی قطره های آن ۴۰ قطره یک بار در روز است که می توان در صورت نیاز از مقادیر بیشتری استفاده کرد.
عملکرد دارو کندبوده وگاهی باید به صورت طولانی مصرف شود.برای نمونه در نازائی وعدم تخمک گذاری حداقل ۵تا۷ماه مصرف شود.درآمنوره ثانویه باید بیش از ۲سال مصرف شود.اثرات آن بعدازیک یادو سیکل مشخص وپس از ۴تا۶ ماه به حداکثر می رسد.
 
عوارض جانبی:
ناشی از فرآورده های گیاه بسیار محدود واکثراًضعیف هستند.این عوارض شامل خارش بدن،راش های پوستی،تهوع،اسهال به میزان ۱تا۲%در خانم ها ایجاد می شود.درتعداد اندکی از خانم ها در ماه های اول باعث پرید سنگین می شود.
موارد منع مصرف ونکات قابل توصیه:
مصرف آن دربارداری با توجه به اثرات قاعده آور(تجربی)ممنوع است،ازطرفی این گیاه در سه ماهه اول بارداری در کسانی که به دلیل پروژسترن ناکافی سقط داشته اند مؤثربوده است(تجربی).Vitex نباید همراه با داروهای پروژسترونی وقرص های ضدآبستنی مصرف شود.هالوپریدول ممکن است اثرات پنج انگشت را تضعیف یا مهار کند.عصاره گیاه پنج انگشت ممکن است موجب تشدید دیسمنوره اسپاسمودیک که مربوط به pms نباشد گردد.مطالعه بر روی مادران شیرده،اثرات مفید آن را بدون ایجاد مسمومیت نشان داده است.
منابع مورد استفاده:
محمدحسین عقیلی،مخزن الادویه۱۳۸۰
حسین میرحیدر،معارف گیاهی۱۳۸۳
دکترعلی زرگری گیاهان داروئی ایران-۱۳۷۹
دکترآدام کری ترجمه دکترکامران دوامی-Pcos-1384
دکتر بیتا عسگر پور،دکترسیدعلی ضیائی-احتیاط مصرف وتداخلات داروئی گیاهان داروئی۱۳۸۴
درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 143
بازدید ماه : 187
بازدید کل : 30085
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس