کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

كليات گياه شناسي

عناب       Jujube Tree

نام علمی  Zizyphus jujuba Mill

عناب درختي است كه ارتفاع آن تا 8 متر مي رسد نوعي از اين درخت مستقيم و باريك است و نوعي ديگر بصورت كج و معوج بالا مي رود .

عناب بومي مناطق گرمسير است كشت آن در شمال آفريقا ،جنوب اروپا و نواحي مديترانه رواج درد .

برگهاي اين درخت كوچك ، زيبا ، شفاف ،‌متناوب و دندانه دار است . گلهاي آن كوچك و برنگ سبز مايل به زرد مي باشد. ميوه اين درخت كه عناب ناميده مي شود برنگ قرمز و بشكل تخم مرغ وداراي يك هسته است .

طعم عناب كمي شيرين است

تركيبات شيميايي:

عناب داراي لعاب فراوان ف حدود 5% مواد پروتئيني ، 4%مواد قندي و مقدر زيادي ويتامين C و املاح مي باشد . در عصاره آبي چوب عناب اسيد زي زي فيك و اسيد زي زي فوماتيك وجود دارد .

خواص داروئي:

عناب از نظر طب قديم ايران معتدل است . البته ابو علي سينا اعتقاد داشت كه عناب كمي سرد است .

1)عناب بدليل داشتن لعاب زياد  نرم كننده سينه است

2)ملين است مخصوصا اگر آنرا با آب و يا شير بجوشانيد

3)ادرار را زياد مي كند

4)عناب آرام كننده اعصاب است

5)خون را تميز مي كند

6)ضد سرفه است

7)خواب آور است و بيخوابي را برطرف مي كند

8)جوشانده پوست درخت عناب داروي ضد اسهال است

9)آسم وتنگي نفس را برطرف مي كند

10)براي معالجه و التيام زخمهاي كهنه گرد ريشه خشك شده عناب را روي آنها بپاشيد .

11)هسته عناب خواب آرو است

12)خستگي شديد را برطرف مي كند

13)رشد موي سر را زياد مي كند

14)جوشانده عناب گرفتگي صدا را برطرف مي كند

15)جوشانده عناب براي سرفه و درد سينه مفيد است

16)براي برطرف كردن ورم چشم ، عناب را به چشم بماليد

17)دستگاه هاضمه را تقويت مي كند

18)حافظه را تقويت مي كند

19)كم اشتهايي را برطرف مي كند

20)هرگاه كه احساس غمگيني كرده و گریه می كنيد يك فنجان دم كرده عناب لبخند به لبهاي شما مي آرود

21)و بالاخره براي درمان سرطان آب عناب را با كاهو بخوريد .

طرز استفاده:

جوشانده عناب : 50 گرم عناب را در يك ليتر آب ريخته و بجوشانيد تا حجم آن دو سوم شود.

جوشانده عناب و جو : 14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست كنده مخلوط كرده و در 2 ليتر آب ريخته و آنقدر بجوشانيد تا جو باصطلاح شكفته شود و 1/5ليتر آّب باقي بماند . اين جوشانده را بگذاريد تا ته نشين شود . سپس روي آنرا برداريد و بنوشيد .

خيس كرده عناب : تعداد 20 دانه عناب را با 30 دانه مويز دانه گرفته و 30 دانه سپستان و 17 گرم شاخه گلدار بنفشه در نيم ليتر آب خيس كنيد و بگذاريد تا صبح بماند سپس آنرا صاف كرده و با 50 گرم شير خشت و 50 گرم ترنجبين مخلوط كنيد تا كاملا حل شود سپس قدري گلاب به آن اضافه كرده و بنوشيد .

مضرات :

عناب در اشخاص سرد مزاج توليد گاز و نفخ مي كند . اينگونه اشخاص بايد عناب را با شكر و مويز بخورند . ضمنا عناب نيروي جنسي را كم مي كند بنابراين بايد با غذاهاي محرك مانند عسل خورده شود .

درخت عناب کهنسال میان کشمان روستای خونیک با سن 375 سال شمسی محيط آن 350 سانتی‎متر، قطر كوچك و بزرگ آن 132×103 سانتي‎متر، ارتفاع آن 11/8 متر، طول و عرض تاج آن 9×10 و سطح تاج پوشش آن71 مترمربع است.

 

سه شنبه 24 دی 1392برچسب:خواص عناب,درمان باعناب,گیاهشناسی عناب, :: 5:40 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 22 دی 1392برچسب:نروید برزمین,نظامی,گیاه دارویی, :: 5:31 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

شنبه 21 دی 1392برچسب:3داستان زیبا,ایمان,اعتماد,امید, :: 10:30 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 تغذیه سالم درسرماخوردگی بزرگسالان

 سرماخوردگی بیماری است که هر فرد بارها وبارها ان را در زندگی خود تجربه کرده است.بنابراین برای پیشگیری از این بیماری شایع باید سیستم ایمنی بدن به بهترین شکل ممکن برای مقابله با این بیماری به وظیفه‌اش عمل کند پس باید مواد مغذی حیاتی را به میزان لازم دریافت کند.

علایم بیماری سرماخوردگی شامل گلودرد، گرفتگی یا ریزش آب بینی و چشم، سرفه، عطسه، بدن درد و خستگی است که اگر این علایم بیش از یک هفته طول بکشد و با سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع همراه باشد، احتمال دارد که بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد. تغذیه مناسب برای مقاومت در برابر سرماخوردگی و بهبودی آن بسیار حائز اهمیت است.

راههای مقابله برای با سرما خوردگی شامل:

  • استراحت زیاد
  • مایعات گرم بنوشید
  • سوپ سبزیجات و مرغ
  • استفاده از بخور
  • مصرف سبزیجات و میوه
  • پرهیز از شیرینیجات
  • پرهیز از خوردن محصولات لبنی مثل شیر
  • مصرف گریپ فروت
  • مصرف ویتامین ب
  • غذا های تند
  • زنجبیل
  • فلفل قرمز
  • سیر
  • مصرف غذاهای غنی از روی
  • اسیدهای چرب امگا 3  امگا 6                                                       

1)استراحت زیاد:استراحت زیاد برای تجدید قوا برای درمان هر چه سریع‌تر سرماخوردگی ضروری است زیرا عدم توجه به علایم سرماخوردگی و ادامه فعالیت‌های عادی روزانه موجب طولانی شدن دوره بیماری می‌شود.

2) مایعات گرم بنوشید: مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند. لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند.

ویروس های سرما خوردگی وقتی درجه حرارت محیط شان حدود ۳۲ درجه سانتیگراد باشد به سرعت رشد و تکثیر می یابند. این در حالی است که اگر درجه حرارت بالاتر باشد احتمال تکثیر آن ها کم می شود. پس نوشیدنی های گرم بنوشید. این نوشیدنی ها گلوی شما را گرم می کنند و به نظر می رسد به این ترتیب تکثیر ویروسی مختل می شود.نوشیدن نوشیدنی های گیاهی مثل چای زنجبیل بسیار مفید است. چراکه علاوه بر اثر گرمایی، خاصیت ضد ویروسی دارد.

3) سوپ سبزیجات و مرغ: سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم بود و در تخفیف علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی موثر واقع گشت.این سوپ در مقابله با سرماخوردگی نه به خاطر مرغ بلکه به علت سبزیجات موجود در آن بسیار مفید است. نشان داده شده است که سوپ علایم سرماخوردگی بویژه گرفتگی مجرای تنفسی را بهبود می بخشد.

 

4)استفاده از بخور:جهت رفع گرفتگی بینی روزی سه بار و هربار به مدت ده دقیقه از بخور استفاده کنید. روش کار بدین شکل است که حوله یا پارچه‌ای را روی سر خود بیندازید و سر خود را روی یک ظرف آب جوش بگیرید به طوری که در یک سیکل بسته از هوای گرم و مرطوب تنفس کنید. اگر مقداری اکالیپتوس هم به آب اضافه کنید، باعث راحتی تنفس می‌شود.

5)مصرف سبزیجات و میوه: پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم که از جمله منابع اصلی و طبیعی ویتامین ث هستند برای سرماخوردگی بسیار مناسب‌اند زیرا باعث جلوگیری از شدت گرفتن علایم بیماری و یا طولانی شدن مدت بیماری می‌شوند.

 

6)پرهیز از شیرینیجات: نوتروفیل ها گروه خاصی از گلبول های سفید هستند که ویروس های سرما خوردگی و دیگر مواد بیگانه را تخریب و نابود می سازند. هنگامی که شما شیرینی جات می خورید نوتروفیل ها سست و تضعیف می شوند. در نتیجه بهتر است در دوران سرما خوردگی از خوردن شیرینی جات صرف نظر کنید. همچنین می توانید از این مسئله به عنوان یک استراتژی دفاعی در فصل سرما خوردگی استفاده نمایید. هر چیزی که شامل هر نوعی شکر باشد شامل ساکاروز، فروکتوز، شربت سیروپ و…می تواند فعالیت نوتروفیل ها را تضعیف کند. بدترین غذاها، آبنبات و شیرینی می باشد که کاملا حاوی شکر هستند و ارزش تغذیه ای ندارند.

7)پرهیز از خوردن محصولات لبنی مثل شیر: از خوردن شیر و سایر محصولات لبنی پرهیز نمایید. یکسری مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در شیر موجب تحریک آزادسازی هیستامین می شوند که این ماده باعث آبریزش و گرفتگی بینی می شود و گرفتگی سینه، سینوس ها و مجاری تنفسی بدتر می شود

8)مصرف ویتامین ب: کمبود ویتامین‌های گروه ب باعث بروز عفونت می‌شود،‌ بنا بر این غلات سبوس دار و حبوبات به عنوان منبع غنی ویتامن‌های گروه ب از جمله مواد غذایی مناسب دوران سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

9)مصرف گریپ فروت:گریپ فروت میوه بسیار خوبی برای مبارزه با سرما خوردگی است. گریپ فروت حاوی میزان بالایی ویتامین C است. همچنین به سم زدایی کبد کمک می کند. کبد خط حمله سیستم ایمنی شماست و هنگامی که ایمنی تضعیف می شود شما نیاز به ماده قلیایی و غیر اسیدی دارید تا کبد را در رفع سموم یاری نماید. تمام مرکبات هنگامی که در بدن متابولیزه می شوند به قلیا تبدیل می شوند. اما پرتقال و سایر مرکبات برای کمک به ارتقاء عملکرد کبد بسیار شیرین اند. با خوردن گریپ فروت بدن شما سم زدایی به مراتب بهتری دارد.
 گریپ فروت ممکن است با یکسری از دارو ها تداخل داشته باشد. از این جمله: دارو های کاهنده کلسترول خون، دارو هایی برای درمان اختلالات روانی، آنتی هیستامین ها و …

10) غذا های تند:هر غذای تندی که باعث ریزش اشک از چشمان شما می شود همین اثر را بر روی مجرای بینی شما و تقویت سم زدایی دارد. اگر تمایل به خوردن دارید، یک غذای تند می تواند در مبارزه با سرما خوردگی مفید باشد.

11) زنجبیل: زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

 

12)فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند. ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌گردد، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک نماید. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک نماید.  

13) سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. سیر که سرشار از آهن، روی و آلیسین است علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌های ویروسی را نیز کم می‌کند.این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهن د.سیرهمچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک نماید.

 


14)مصرف غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

15) اسیدهای چرب امگا 3  امگا 6:ماهی‌های روغنی مثل ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و تخم کتان، تخمه کدو حلوایی و روغن شاه دانه از منابع غنی امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 6 که برای مبارزه علیه عفونت‌ها ضرورت دارند به وفور در دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان یافت می‌شوند.

منبع:ماهنامه الکترونیک پزشکی وسلامت

سرماخوردگی از نگاه طب سنتی ایران

  دکتر پیام طاهری:
به ابتلا به عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی سرماخوردگی گفته می‌شود که از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که دست‌کم دو تا سه بار در سال افراد مختلف را درگیر می‌کند

و باعث می‌شود که عملکرد روزانه‌شان مختل شود؛ بنابراین درمان صحیح و اصولی و همچنین پیشگیری می‌تواند تا حد زیادی به افراد مبتلا و به‌خصوص افرادی که استعداد بیشتری برای ابتلا به اینگونه عفونت‌ها دارند (افراد خردسال و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند) کمک کند. در ادامه به اختصار به درمان‌های مؤثر و ساده اینگونه عفونت‌ها می‌پردازیم.
در مکتب طب ایرانی، محور اصلی علائم و پیگیری روند درمان، براساس نوع ترشحات مجاری تنفسی فوقانی تنظیم می‌شود. براساس تعریف، منشأ اصلی این ترشحات مغز است و آنچه از مسیر بینی و چشم خارج می‌شود زکام نامیده می‌شود و ترشحاتی که به حلق و مجاری تنفسی تحتانی ریخته می‌شود نزله نام دارد؛ بر این اساس ترشحات نزله‌ای را در دو گروه کلی طبقه‌بندی می‌کنند: نزله گرم و نزله سرد
علامت‌های ذکرشده در نزله گرم، بیشتر با علائم سرماخوردگی متناسب است و شامل ترشحات آبکی و رقیق بینی و حلق، سوزش و خارش گلو و حلق، سرخی چشم‌ها، التهاب حلق و گرفتگی بینی و صداست؛ این علائم تماما با مراحل اولیه سرماخوردگی (زکام) مطابقت دارد.

درمان

اصل درمان در نزله‌های گرم و سرد، به‌قوام‌آوردن خلط و ترشحات و آماده‌کردن آنها برای دفع است؛ بدین‌ترتیب که با تدابیر و داروهای مناسب، خلط رقیق را غلیظ و خلط غلیظ را رقیق کنیم؛ با این توضیح مشخص است که باید تدابیری به‌کارببریم تا در مراحل اولیه سرماخوردگی که خلط رقیق است آن را غلیظ کنیم. برعکس، در روزهای نهایی سرماخوردگی یا هنگام بروز عوارضی چون سینوزیت چرکی و وجود اخلاط غلیظی که دفع آنها مشکل است، باید با تدابیر و داروهای مناسب خلط را رقیق و آماده دفع کرد. به‌طور کلی دستورات درمانی در سرماخوردگی(مراحل اولیه) به شرح ذیل است:
1 - غذای اصلی در سه روز نخست باید تنها سوپ جو رقیق با حبوبات بسیار اندک و سبزیجات فراوان باشد؛ به‌عبارت بهتر معده سبک نگه داشته شود. در این مرحله از بیماری، خوردن غذاهای سنگین (به‌ویژه گوشت) به‌شدت منع شده‌است.
2 - از مصرف آب خالی به‌ویژه آب سرد اجتناب شود؛ به‌خصوص که با مصرف سوپ جو به همراه سبزیجات، آب مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.
3 - مصرف حریره تهیه‌شده از آب، سبوس گندم، نشاسته، کتیرا، روغن بادام و شکر به‌همراه مغز بادام توصیه شده است.
4 - چکاندن روغن‌های سرد مانند روغن بنفشه و روغن کدو در بینی

علامت‌های نزله سرد، بیشتر با مزمن‌شدن و عوارض سرماخوردگی مانند سینوزیت و برونشیت باکتریایی تطابق دارد. درمان آن با نزله گرم متفاوت است و شامل:
1 - پوشاندن سر و حتی گرم کردن آن با حوله گرم یا کیسه‌ای که در آن ارزن ریخته باشند.
2 - نوشیدن جوشانده‌ای از شوید، بابونه، بومادران، آویشن و مرزنجوش. طرز تهیه: به نسبت مساوی تمام مواد با هم مخلوط و نیم‌کوب شود و هر شش ساعت، یک قاشق غذاخوری در دو لیوان آب جوشانده و بعد از صاف‌کردن، مصرف شود.
3 - جوشانده‌ای از زوفا، ریشه شیرین‌بیان و انجیر جهت نرم‌کردن سینه و طبع مفید است.
4 - پرهیز از خواب وسط روز و پس از غذا
5 - اجتناب از نوشیدن آب سرد



 

خواص باور نکردنی روغن کنجد

 
آیا می دانید روغن کنجد دارای فواید بسیاری می باشد مثلا رشد سریع مو و ...

 

  روغن کنجد به رشد مو کمک می کند

روغن کنجد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال است که در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش «ehow» ، این روغن منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. در این مطلب به خواص این روغن می پردازیم.

اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا۳، ۶ و۹ برای رشد لازم اند و نقش مهمی در درمان بیماری های مزمن مانند ناراحتی قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و آرتریت دارند.
 
روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند.
 
آنتی اکسیدان موجود در آن با رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رساند و به روند پیری سرعت می بخشد مقابله می کند.
 
ویتامین Eموجود در آن از بیماری آلزایمر و آب مروارید جلوگیری می کند.
روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می شود.
 
مصرف مرتب آن اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، دردهای مزمن وگرفتگی عضلات را کاهش می دهد و روند پیری را کند می کند.
 
ویتامین E موجود در آن به رشد مو سرعت می بخشد.
برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.
 
مصرف موضعی این روغن پوست را نرم و لطیف می کند.

خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد.

غرغره کردن آن، باکتری ها را ازجمله باکتری های سرماخوردگی از بین می برد.

محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید.

 
مانع شوره سر می شود.

 
پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند.

ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفصل ها را زیاد می کند.
 
بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند.
 
پوست صورت را به خصوص اطراف بینی سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود.

از بروز آکنه جلوگیری می کند.

 

شعر دو کاج


این شعر بسیار خواندنی سروده آقای محبت  است و پیام زیبایی برای همه ما دارد تا نگاهی متفاوت به دوستان و اطرافیانمان داشته باشیم:

در کنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو کاج روئیدند
سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست میدیدند

یکی از روز های سرد پاییزی زیر رگبار و تازیانه باد
یکی از کاج ها به خود لرزید خم شدو روی دیگری افتاد

گفت ای آشنا ببخش مرا خوب درحال من تامل کن
ریشه هایم زخاک بیرون است چند روزی مرا تحمل کن

کاج همسایه گفت با تندی مردم آزار از تو بیزارم
دور شو دست از سرم بردار من کجا طاقت تورا دارم

بینوا راسپس تکانی داد یار بی رحم و بی مروت او
سیمها پاره گشت و کاج افتاد برزمین نقش بست قامت او

مرکز ارتباط دید آن روز انتقال پیام ممکن نیست
گشت عازم گروه پی جویی تا ببیند که عیب کار از چیست

سیمبانان پس از مرمت سیم راه تکرار بر خطر بستند
یعنی آن کاج سنگدل را نیز با تبر تکه تکه بشکستند


-------------------
و حال نسخه جدید این شعر زیبا با نگرش دیگر...

در كنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو كاج روئیدند
سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست می‌دیدند
روزی از روزهای پائیزی زیر رگبار و تازیانه باد
یكی از كاج ها به خود لرزید خم شد و روی دیگری افتاد
گفت ای آشنا ببخش مرا خوب در حال من تأمل كن
ریشه‌هایم ز خاك بیرون است چند روزی مرا تحمل كن
كاج همسایه گفت با نرمی دوستی را نمی برم از یاد
شاید این اتفاق هم روزی ناگهان از برای من افتاد
مهربانی بگوش باد رسید باد آرام شد، ملایم شد
کاج آسیب دیده ی ما هم کم کمک پا گرفت و سالم شد
میوه ی کاج ها فرو می ریخت دانه ها ریشه می زدند آسان
ابر باران رساند و چندی بعد ده ما نام یافت کاجستان

شاعر: محمد جواد محبت، همان شاعر دوکاج

دو شنبه 16 دی 1392برچسب:شعر دوکاج,محمدجوادمحبت,سرگذشت دوکاج, :: 5:17 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 15 دی 1392برچسب:خدای دیروز وامروز،فرداهایت قشنگ, :: 5:55 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

تبخال چيست و راه هاي درمان آن

  تب خال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس(Herpes Simplex Virus) است ، و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا سایر افراد سرایت کند. همچنین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما تب‌خال را می‌توان درمان کرد. این عفونت در وهله اول به صورت یک نوع زخم صورت است که روى لب‌ها یا پوست صورت، نزدیک منطقه ی دهان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل ظاهرى ناخوشایند را براى فرد مبتلا پدید می‌آورد.

 بیماری تب خال، زخم شایعی است که به علت ویروس هایی از خانواده هرپسها به وجود می آید و احتمال دارد افراد چندین بار این بیماری را در زندگی خود تجربه کنند. اگر چه تب خال اغلب در گوشه و کنار لبها در محل جدایی بافت پوست صورت ولبها به وجود می آید، اما تب خال تناسلی نیز در بعضی افراد شایع است.

تب‌خال، برجستگی‌هایی قرمزرنگ یا تاول‌هایی ارغوانی‌رنگ است که معمولاً روی لب‌ها یا اطراف دهان بروز می‌کند.
اگر علائم شما شدید است و دچار سوزش و خارش لب و تحریک دهان، درد در اطراف دهان، یا تاول‌های کوچک روی دهان که می‌ترکند هستید، استفاده از داروهایی مانند رنگ یدوکسوریدین یا داروی ضد ویروسی آسیکلوویر می‌تواند به شما تسکین دهد.
تب‌خال ممکن است برای مدت‌های طولانی پنهان باقی بماند، و برخی افراد ممکن است در اولین سرایت ویروس بیماری، علائمی نشان ندهند.

این بیماری به طور معمول لب‌ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را گرفتار می‌کند. پیش از ایجاد عفونت تبخال، ویروس تا ماه‌ها و یا سال‌ها در آنجا باقی می‌ماند و بدن شما پاد‌تن‌هایی را علیه ویروس می‌سازد که به کنترل آن می‌انجامد مگر اینکه عواملی موجب شوند خطر بروز آن افزایش یابد.

وجود یک بیماری که مقاومت بدن شما را کاهش دهد، حتی سرماخوردگی و یا ناراحتی خفیف گوارشی یا تب به هر علت، دوره خون‌ریزی قاعدگی و بسیاری موارد این‌چنینی می‌تواند عوامل افزایش‌دهنده خطر محسوب شود. مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و در کودکان، وجود اگزما می‌تواند جزو این دسته قرار بگیرد.

علائم :

علایم و نشانه‌هاى تبخال به این صورت است که در مرحله اول یک تاول کوچک و دردناک پر از مایع، روى یک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز می‌کند که معمولا روى لب‌ها و نواحى داخلى دهان است.

سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار می‌آید که اغلب یکى دو روز قبل یا بعد از بروز تاول‌ها است که این علامت بسیار مهمی ‌است. خصوصا احساس مورمور شدن و درد خفیف از علایم اولیه تبخال است که می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر محسوب شود.

اگر شخصى در این مرحله متوجه عفونت تبخال شود، با استفاده از اقدامات پیشگیرانه که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌شود می‌تواند جلوى تبخال را بگیرد.

در هر صورت پس از تشکیل تاول‌ها، سیر بیمارى ادامه می‌یابد و تاول‌ها نهایتا می‌ترکند و از آنها خونابه خارج می‌شود و سپس یک زخم قهوه‌اى‌رنگ با ظاهرى ناخوشایند تشکیل می‌شود.

معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول مى‌کشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روى لب‌ها ظاهر مى شود. اما گاهى روى سوراخ هاى بینى، چانه یا انگشتان دست هم دیده مى‌شود و گرچه غیرمعمول است اما ممکن است تبخال در داخل دهان هم بروز کند _ اما تنها برروى لثه ها یا کام سخت – که در سقف قرار دارد.

اگر زخمى روى بافت هاى نرم درون دهانتان ظاهر شود ممکن است آفت باشد ولى مطمئناً تبخال نیست.

علائم تبخال ممکن است تا حداکثر ۲۰ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول مى‌کشد. تاول ها شکل مى‌گیرند، مى‌ترکند و ترشح مى‌کنند. سپس کبره زردرنگى تشکیل مى شود و نهایتاً با ریختن آن پوست صورتى رنگى در زیر ظاهر مى‌شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود مى یابد.

عوارض تبخال:

تبخال مسرى است. ویروس تبخال مى‌تواند از طریق پوست با پوست از شخصى به شخص دیگر منتقل شود.

ویروس “هرپس سیمپلکس” مى تواند حتى زمانى که تاول‌ها ظاهر نشده‌اند مسرى باشد، اما بیشترین خطر عفونت در زمانى است که تاول ها ظاهر مى‌شوند تا زمانى که آنها کاملاً خشک مى‌شوند و کبره مى‌بندند.

اگر به تبخال مبتلا هستید، از تماس با نوزادان، افراد مبتلا به اگزما (التهاب پوستى ناشى از آلرژى) یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنى مثل مبتلایان به سرطان، ایدز یا گیرنده پیوند عضو خوددارى کنید.

عفونت تبخالى چشم که باعث ایجاد جوشگاه بر روى قرنیه مى شود یکى از علل مهم کورى است. این عارضه نیاز به مداخله فورى پزشکى دارد.

پیشگیری :

افرادی که به علل اکتسابی یا ارثی از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردارند، تب خال در دهان، حلق و کام دیده می شود. رعایت چند نکته در درمان شایعترین نوع تب خال یعنی تب خال ناحیه اطراف لبها که اغلب هنگام بیماری یا اضطراب بروز می کند، موثر است . دراین حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.

توصیه می‌کنم از تماس با ترشحات بزاقی یا بوسیدن فردی که تبخال زده خودداری کنید تا شما هم تبخال نزنید.

همچنین مسواک خود را در جای خشک نگهداری کنید و هنگام استفاده از آن از تماس لبه خمیر دندان با مسواک خودداری کنید.

ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکارمنفی و کاهش فشارعصبی واسترس در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند .

ضمن اینکه بازگشت مکرر تب خال در اغلب افراد نشانه کمبود گروهی از ریزمغذی ها مانند آهن و گروه ویتامین ب است که می توان با تامین آنها بازگشت تب خال را دراین افراد متوقف کرد .

به یاد داشته باشید مرحله اول بروز تبخال به صورت علایم موضعی مانند گزگز، سوزش و خارش است .  و چنانچه این علایم پیدا شود، بروز تبخال قابل پیشگیری نیست.

اگر کسى براى اولین بار با این ویروس تماس داشته باشد، پس از بروز عفونت تبخال در ناحیه دهان، ویروس مربوطه به عمق بدن می‌رود و خود را مخفى می‌کند. بعد از سال‌ها و یا حتى در مدتی کمتر، احتمال دارد دوباره ویروس شعله‌ور و دردسرزا شود.

اینکه چه شرایطى سبب می‌شود ویروس خفته دوباره بیدار شود مقوله‌اى است که جا براى بحث بسیار دارد. اما به طور خلاصه شرایطى همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى ، صدمات به لب و یا جراحى‌هاى روى نواحى دهان و لب از جمله ی این موارد هستند.

از این رو روش برخورد با تبخال مهم‌ترین اصلى است که در مواجهه با این بیمارى باید آموخت تا از عوارض آن در امان ماند.

هوای سرد، آفتاب داغ و تضعیف دستگاه ایمنی ممکن است به بروز مکرر تب خال در فرد منجر شود.

برای پیشگیری از انتشار تبخال به سایر مناطق بدن و یا انتقال به اشخاص دیگر روش های زیر بسیار مفید خواهد بود؛ از تماس پوستی و یا بوسیدن دیگران در زمان بروز تاولها بپرهیزید.

ویروس از راه ترشح تاولها به سرعت گسترش می یابد.

وسایل شخصی تان را با دیگران مشترک نکنید. ظروف غذاخوری، حوله ها و سایر وسایل می توانند ویروس را در زمان بروز تاولها گسترش دهند.

دستهایتان را همواره تمیز نگه دارید. وقتی تبخال زده اید دستها را به دقت قبل از تماس با افراد دیگر بشویید. در هنگام تماس با سایر نقاط بدن دقت کنید.

چشمها و آلت تناسلی مناطقی هستند که مستعد پذیرش و گسترش ویروس می باشند. از عوامل خطر ساز بپرهیزید. از موقعیت هایی که باعث بروز تبخال می شوند دوری کنید مانند قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آفتاب.

از ضد آفتاب استفاده کنید. به لبها و صورت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب چه تابستان و چه زمستان، ضد آفتاب بزنید، تا دچار تبخال نشوید.

مراقبت شخصى

تبخال معمولاً بدون درمان ناپدید مى‌شود. در طول مدتى که تبخال وجود دارد با رعایت نکات زیر مى توانید از ناراحتى رهایى یابید:

• استفاده از کرم ها: کرم هاى معمولى که بدون نسخه پزشک به فروش مى رسند ممکن است راحتى شما را فراهم کنند، اما انتظار نداشته باشید که بهبودى را تسریع کنند.
• استفاده از مسکن ها: از جمله آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن براى تخفیف درد. به کودکان هیچ گاه آسپیرین ندهید. آسپیرین مى تواند یک عارضه نادر و بالقوه کشنده را به نام نشانگان “راى” در کودک ایجاد کند.
• از گرما یا سرما
• اجازه بهبود به ضایعه بدهید: از فشار دادن، کندن یا سوراخ کردن تاول‌ها بپرهیزید.

 

پیشگیری از تب‌خال در کودکان

عوامل معینی ممکن است کودکان را به تب‌خال حساس‌تر کنند از جمله استرس و قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب.

اگر سیستم ایمنی کودک شما به علت بیماری یا عارضه دیگری ضعیف شده‌ باشد، با احتمال بیشتری ممکن است به تب‌خال مبتلا شود.

شما می‌توانید با فراهم آوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خواب کافی برای کودک‌تان از بروز تب‌خال در او پیشگیری کنید.

اگر کودک‌تان گرایش به تب‌خال زدن دارد، قبلاً از خارج شدن از خانه به پوستش کرم ضد آفتاب بزنید تا احتمال ابتلا به تب‌خال کاهش یابد .

درمان :

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تاخیر می اندازد.

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده ازگوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند ، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن موثر است.

 پزشکان اغلب برای خشک نمودن تب خال ژل “بنزوئیل پروکسید ” را نیز تجویز می کنند که می توان روزی سه بار از آن استفاده کرد.

در هر صورت استفاده مکرر از پماد آسیکلوویر در این مرحله می‌تواند سیر تبخال را کند نماید و ریزش ویروس را از سطح ضایعه به دیگر مناطق کاهش دهد.

با اینکه تاثیر روش‌هایی مانند کمپرس سرد، مثلا قرار دادن یک تکه یخ در حدود یک ساعت روی محل تبخال و یا مالیدن نمک به ضایعه از نظر علمی ثابت نشده است ولی در تجربه نشان داده که در بعضی بیماران مفید است بنابراین درمان اصلی تبخال، همان پماد آسیکلوویر است و در مواردی که عودهای مکرر وجود دارد پزشک متخصص می‌تواند با سنجیدن شرایط خاص هر بیمار حتی آسیکلوویر خوراکی را تجویز کند.

در مدت عفونت از غذاهاى مایع و ولرم استفاده کنید تا لب‌ها و نواحى مبتلا تحریک نشوند و زخم انتشار پیدا نکند.

سطح لب‌ها را با کرم‌هاى مخصوص که معمولا کرم ویتامینه A است، مرطوب و نرم نگه دارید تا لب‌ها دچار خشکى نشوند و تبخال، عفونى نشود.

در صورت به کار بردن همه این اقدامات، اگر احساس کردید بهبودى حاصل نمی‌شود سریعا به یک پزشک متخصص دهان و دندان یا یک دندانپزشک برای معالجه خودتان مراجعه کنید تا از وى طلب کمک کنید.

مراقبت نکردن و دستکاری کردن زخم ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود.

 

تبخال‌هاى خطرناک

بعضى مواقع به دلیل بى‌اعتنایى بیمار، تبخال گسترش می‌یابد و عفونت شدید به آن اضافه می‌شود. در این موارد زخم‌هاى تبخالى علاوه بر اینکه تمام نواحى لب را می‌گیرند، به داخل دهان هم سرایت می‌کنند.

در این موارد التهاب لثه‌ها از وخیم‌ترین وقایعى است که خود را نشان می‌دهد. تمام لثه‌ها خصوصا نواحى داخلى لثه‌ها ورم می‌کنند و حالت آبسه دهانى به خود می‌گیرند و بیمار قادر نیست که حتى لقمه‌اى غذا بخورد.

شرایط بیمار روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و باید سریعا اقدامات درمانى در مورد وى انجام شود.

ا » سلامتی » نکات سلامتی » بیماریها » چگونه از شر تبخال خلاص شویم

چگونه از شر تبخال خلاص شویم

تاول تبخال زخمی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex) ایجاد می شود. هنگامی که توسط این ویروس آلوده شوید این ویروس به صورت نهفته تا پایان عمر در بدن شما باقی خواهد ماند و گاه و بی گاه در اطراف لب و صورت شیوع می یابد. در حالی که خلاص شدن همیشگی از شر تبخال غیرممکن است اما روش هایی برای کاهش زمان و جلوگیری از افزایش تعداد آن ها وجود دارد که در این چگونه به برخی پرداختیم.

چگونه

1

یک لیف تمیز را در آب داغ خیس کنید و سپس مقدار کمی صابون آنتی باکتریال روی آن بمالید. با لیف حمام به آرامی تاول تبخال را بمالید و پاک کنید. این کار باکتری های اطراف تاول را می کشد و همچنین صورت شما را که به طور بالقوه آلوده است پاکسازی می کند. مراقب باشید به هیچ وجه تاول را نترکانید و آن را تحریک نکنید.

2

از وازلین برای پوشاندن روی تبخال استفاده کنید. وازلین تحریک را کاهش داده و از عفونت باکتریایی بیشتر جلوگیری کرده و ویروس موجود را نگه می دارد. دست تان را به طور کامل با آب و صابون بشویید و مقدار زیادی وازلین را با انگشت روی تبخال بمالید. وازلین را مستقیما روی پوست اطراف تبخال ماساژ دهید. این کار را به آرامی به سمت تبخال ادامه دهید این کار برای جلوگیری از گسترش ویروس به قسمت های دیگر صورت است.

3

مقدار کمی از روغن درخت چای به تاول تبخال بمالید. روغن درخت چای می تواند تاول را پاک کرده و با هرگونه عفونت باکتریایی مبارزه کند. برای جلوگیری از گسترش ویروس به همان صورت که وازلین را از بیرون به داخل روی تبخال مالیدید از روغن چای استفاده کنید.

4

عواملی که سبب ایجاد تبخال می شوند را شناسایی کنید. این عوامل برای هر کس می تواند خاص باشد و استرس و اضطراب تا غذای شور را در برگیرد. وقتی علل اصلی شیوع تبخال در خود را یافتید می توانید زمان رخداد آن را پیش بینی کنید. اگر شما به علت استرس زیاد تبخال می زنید برای به حداقل رساندن اثرات آن می توانید شروع به مصرف دارو کنید.

5

تبخال شما بیش از 14 روز ادامه یافت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. داروهای تجویز شده که به راحتی در دسترس هستند یک راه مؤثر برای از بین بردن تبخال هستند. اکثر آن ها کرم های موضعی هستند که مانند وازلین باید از آن ها استفاده کرد.

نکات و هشدارها

داشتن زندگی سالم ممکن است در تعداد دفعات و طول زمان تبخال تفاوت ایجاد کند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، ورزش منظم و خواب کافی همگی به جلوگیری از فعال شدن ویروس کمک خواهد کرد. سرکه سیب و روغن ویتامین E نیز معمولا به جای روغن درخت چای و به همان صورت استفاده می شود. هر سه را امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام برای شما مؤثرتر است.
هرگز با کسی که تبخال زده (ویروسش فعال شده) تماس نگیرید. تبخال بسیار مسری است و یک سهل انگاری کوچک می تواند به معنی بسیاری از مشکلات برای شما در آینده باشد. هرگز به تاول تبخال دست نزنید. خاراندن یا مالیدن تبخال با انگشت می تواند بقیه صورت شما را به ویروس آلوده کند و آن را گسترش دهد. تاول های تبخال معمولا خارش و سوزش دارند؛ در برابر وسوسه مقاومت کنید و به آن ها دست نزنید.

منابع

eHow.com

 

شنبه 14 دی 1392برچسب:تبخال,درمان تبخال ,علائم تبخال, :: 10:58 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

شنبه 7 دی 1392برچسب:همیشه راهی,دل دیگران,پند, :: 6:16 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
فلوس

 میوه فلوس یه طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است.اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود که فلوس را به خانه های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم می کند.

بسیاری از گونه های درخت فلوس در سراسر جهان پراکنده است و در طب گیاهی و سنتی  استفاده می شود. این گیاهان به طور گسترده ای برای به عنوان ملین استفاده می شوند.
در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیار شنبر نامیده می شود. طعم این مایع کمی شیرین ولی نامطبوع است. برای استفاده از فلو غلاف آنرا کمی روی آتش گرم می کنند تا عسل خارج شود .

 معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می شود البته می توان مغز فلوس را با قند یا شکر مخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس پخته می گویند.

ترکیبات شیمیایی

مغز فلوس دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. خاصیت مسهلی فلوس مربوط به چند ماده شیمیایی است که از مشتقات آنتراکینون می باشد.

صور دارویی فلوس

جوشانده فلوس: ۱۰ گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و آنرا صاف می کنند و به مریض می دهند. این جوشانده مسهل خوبی است.مقدر عسل فلوس را می تواند در مورد یبوست های سخت تا ۶۰ گرم نی افزایش داد. البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقدری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد .
مربای فلوس: ۵ گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط کرده و سپس مقدر ۱۲۵ گرم قند کوبیده را به آن اضافه کنید بعد آنرا حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به ۱۰۰ گرم برسد و غلیظ شود. این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدر مصرف آن ۵۰-۱۰۰ گرم در روز است.

 

خواص داروئی

فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است  یکی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد زیرا مصرف آن عوارضی ندارد.

برای درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع دردبمالید 

 برای کلیه ها مفید است مخصوصا آنهایی که کلیه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ کلیه نمی شوند

  جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را رفع می کند

  نرم کننده سینه است برای باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی بکار ببرید.

برای معالجه دیفتیر ، فلوس را با آب گشنیز مخلوط کرده و به بیمار بدهید تا غرغره کند .

 ملین متوسط                                                                           
 تسکین درد 
 برگ ، پوست درخت 
آنتی اکسیدان 
  تب را کاهش می دهد
یک تا دو فنجان دوبار در روز 
کشته شدن ویروس 
 کلسترول را کاهش می دهد 
 تنتور : ۱-۲ میلی لیتر دو بار در روز
قند خون را کاهش می دهد 
  تحریک هضم 

کشته شدن انگل
  astringent گس 

این گیاه به عنوان دارو در سراسر جهان استفاده می شود و استفاده دارویی از این گیاه در نقاط دیگر جهان به شکل زیر است :
برزیل   :  به عنوان ملین ، ضد درد ، ضد التهاب 
جمهوری  دومینیکن :  به عنوان ملین ، داوری ضد کرم 
هندوستان   :  برای سوختگی ، سرطان ، تشنج ، هذیان ، اسهال ، سوزش ادرار ، صرع ، سنگ مثانه ، جوش ، سفلیس 
جاوا   :  برای ، درماتوز ، تب خال ، زخم ها ، به عنوان ضد یبوست ، ملین 
مکزیک  : به عنوان ملین 

پاناما  : برای دیابت 
پرو  :  به عنوان قابض ، ملین ، ضد یبوست 
ونزوئلا  : به عنوان قابض ، ملین ، ضد یبوست 
در نقاط دیگر جهان  : برای یبوست ، آنفولانزا ، شاه تره ، تومورها ، به عنوان داروی ملین ، مسهل ، کارکن 

مضرات

فلوس برای معده مضر است چون به روده ها می چسبد و ایجاد دل درد و ناراحتی های روده می کند بنابراین بهتر است با انیسون روغن بادام خورده شود.

پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:خواص گیاهان دارویی,فلوس,درمان گیاهی, :: 6:18 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 136
بازدید هفته : 143
بازدید ماه : 187
بازدید کل : 30085
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس