کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:مردم شهر,لنگیدن, :: 9:16 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 

نصرت رقم جدید جو آبی با سازگاری وسیع مناسب کشت در اقلیم معتدل

 

 سال معرفی: تابستان 1387

مناطق مناسب كشت:  اقلیم معتدل کشور  

 

 

ميانگين عملكرد

6/956 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

100 سانتی متر

تیپ رشد

  بینابین

تعداد ردیف

شش ردیفه

طول دوره تا ظهور سنبله(روز)

160

وضعیت ریزش دانه

نیمه مقاوم

مقاومت به خوابیدگی

نیمه مقاوم

وزن هزار دانه(گرم)

44

واكنش به بيماري سفیدک

نیمه مقاوم

کیفیت

خوب

  کشت جو آبی در منطقه معتدل کشور در سطح بیش از 320 هزار هکتار با میانگین عملکرد 3300 کیلوگرم در هکتار انجام می گیرد. سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه خوبی از معیارهای مورد نظر کشاورزان میباشد. این رقم حاصل تلاقی رقم کارون(پایه مادری) و کویر(پایه پدری) که از ارقام تجاری مورد کشت بوده اند، میباشد. جو نصرت از سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه قابل توجهی برخوردار می باشد. تحمل به سرما و شرایط سخت کشت این رقم بیشتر از دیگر ارقام مناسب منطقه معتدل می باشد

 

 

 

 

 

یک شنبه 21 آذر 1392برچسب:مشخصات زراعی جونصرت,جونصرت,نصرت, :: 18:41 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

تقویم باغی پسته

مديريت بهاره باغهای پسته

مبارزه با آفات

هرسال باغداران به دفعات مجبور به مبارزه شیمیایی و غیرشیمیایی با انواع آفات می‌شوند. فصل بهار زمان سبزشدن درختان پسته و گلدهی آنهاست. با شروع سبزشدن درختان پسته، از اواسط اسفندماه فعالیت آفات نیز آغاز می‌شود. با توجه به حضور همزمان چند آفت در باغ‌، بویژه در اوایل فصل بهار و مناسب‌بودن زمان مبارزه شیمیایی علیه‌آفات عمده پسته در این فصل، اول باید دانست کدام آفات اصلی و مهم هستند و کدام را باید در درجه دوم و سوم اهمیت قرار داد، تا برای کاهش تعداد دفعات سمپاشی و در صورت امکان، مبارزة همزمان با برخی آفات خسارتزا، «روش مبارزه» و هم «ترکیب مناسب سم» را انتخاب کرد. در صورت لزوم باید از مخلوط‌کردن 2حشره‌کش (و یا یک حشره‌کش و یک قارچ‌کش)، که اختلاط آنها مجاز باشد، برای کنترل همزمان دو یا سه آفت استفاده شود.

پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)
با توجه به دوره خروج لاروهای زمستانگذرانِ این آفت، از اوایل اسفندماه و تشکیل پیله‌های شفیرگی بر روی سرشاخه‌ها (در شرایط آب و هوایی استان کرمان)، و اوج ظهور و تشکیل شفیره‌ها در دهه سوم اسفندماه، در صورت زیادبودن جمعیت این آفت در باغ می‌توان با توصیه کارشناسان محلی از حدود 20 اسفند تا 5 فروردین ماه با آنها مبارزه کرد.
 

پسیل معمولی پسته ( شیره خشک)
حشرات کامل پسیل‌های زمستانگذران، از اواسط اسفندماه در باغ‌های پسته ظاهر می‌شوند، و با تغذیه از جوانه‌های در حال سبزشدن پسته، بر روی آنها تخم‌ریزی می‌کنند. با توجه به پائین‌بودن جمعیت نسل اول پسیل، بویژه در طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت، نیازی به مبارزه اختصاصی علیه این آفات نیست و اگر سموم مناسب برای مبارزه با سایرآفات پسته بکار رود، تلفات کافی بر روی جمعیت این آفت نیز خواهد گذاشت. مبارزه اختصاصی علیه پسیل معمولی با توجه به جمعیت و حساسیت ارقام پسته، تقریباً از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه ضروری است.
 

شپشک های پسته
شپشک واوی، یا شپشک سرشاخه و برگ پسته: دارای 2 نسل در سال است ولی فقط در نسل اول می‌توان علیه پوره‌های سن یک آن مبارزه کرد. مناسبترین زمان مبارزه، اواخر فروردین واوایل اردیبهشت ( در شرایط آب و هوایی استان کرمان) و همزمان با خروج 70 درصد پوره‌های سن یک می‌باشد.
شپشک تنه‌ای(کنده‌ای) پسته: این آفت دارای یک نسل در سال است و تقریباً همزمان با خروج پوره‌های سن‌یک شپشک واوی، پوره‌های سن یک این آفت نیز خارج می‌شوند. (اختلاف زمانی خروج پوره‌ها 3 تا 4 روز است) مناسبترین زمان مبارزه، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، همزمان با خروج 70 درصد پوره‌های سن یک است. در صورت بالابودن جمعیت هریک از این شپشک‌ها و خسارت شدیدی که وارد می‌کنند، می‌توان حدود 2 هفته بعد از سمپاشی نوبت اول، مجدداً سمپاشی را تکرار کرد.
 

زنجره پسته( شیره تر)
در سالهای گذشته جمعیت این آفت در باغهای پسته خیلی زیاد بود،اما با سمپاشی‌های سالهای اخیر جمعیت آن کاهش یافته است. بهترین زمان سمپاشی، هنگام ظهور پوره‌های آفت است.


سنک های پسته
این آفات در چندسال اخیر در اکثر باغ‌های پسته کشور مشاهده شده است. در اوایل فصل بهار و از مرحله تشکیل میوه تا شروع سخت‌شدن پوست استخوانی میوه پسته، با تغذیه از میوه‌های نابالغ و حساس، خسارت شدید وارد می‌کنند. در گذشته باغداران از سم «آندوسولفان» برای مبارزه با این آفت استفاده می‌کردند، با حذف این سم از لیست سموم مجاز کشور، لازم است از سموم مناسب موجود در بازار با نظر کارشناسان محلی استفاده شود.


سرخرطومی پسته
حشرات کامل این آفت که مرحله مهم و خسارتزای آن محسوب می‌شوند و از جوانه‌های رویشی و زایشی در حال بازشدن، به شدت شدیداً تغذیه می‌کنند، از اواخر اسفند و اوایل فروردین بصورت حشرات کامل خاکستری رنگ در باغ‌های پسته مشاهده می‌شوند، که لازم است در این زمان با سموم مناسب با آنها مبارزه شود.
 

سوسک سرشاخه خوار پسته
به این حشره در استان کرمان "سوسکو" نیز می‌گویند. حشرات کامل آفت از اواخر اسفندماه از چوب‌های خشک که در آن‌ها بصورت لارو، زمستانگذرانی می‌کنند خارج شده و به سمت درختان پسته پرواز می‌کنند. اوج خروج حشرات کامل و ظهور آنها بر روی درختان پسته، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است. حشرات بالغ به شاخه‌های جوان که همان سال رشد کرده‌اند، حمله می‌کنند، جوانه‌ها را می‌خورند واز محل جوانه‌ها دالان‌هایی به طول 3تا5 سانتیمتر حفر می‌کنند. با توجه به زیست‌شناسی این آفت و زمستانگذرانی آن بصورت لارو در داخل شاخه‌های خشکیده، مبارزه غیرشیمیایی با آن بسیار ساده و اقتصادی است و اگر بطورکامل انجام گیرد به هیچ‌وجه نیاز به مبارزه شیمیایی علیه آن نخواهد بود.
روش مبارزه:
-    جمع‌آوری چوب‌ها و شاخه‌های خشک‌شده و شاخه‌های تازه هرس شده و سوزاندن کامل آنها؛  اجتناب ازانبارکردن چوب‌ها و شاخه‌های پسته برای مصارف سوختی در مناطق و انبارهای نزدیک به باغ‌های پسته.
-    تله‌گذاری با چوب‌های نیمه‌خشکیده و یا تازه هرس شده در ناحیه یقه درختان و یا قراردادن دسته‌های چوب در زیردرختان به فواصل 100 متر از هم، و سپس، جمع‌آوری و سوزاندن آنها و جایگزینی دسته‌های چوب جدید بجای آنها بصورت ماهیانه از اواسط‌مهر تا اواسط اسفندماه.
 

مديريت تغذيه باغ پسته در فصل بهار
آغاز فصل بهار همزمان است با شروع رشد درخت پسته، اولين اقدام تغذيه‌اي در اين مرحله‌دادن كودهاي ازت بصورت سرك است. اولين قسط ازت از اواخر اسفندماه تا اواخر فروردين توصيه مي‌شود. البته در صورت امكان دادن قسط اول ازت در نيمه دوم فروردين ماه بهتر از نيمه اول فروردين است. مقداركود توصيه شده در اين مرحله 200 كيلوگرم در هكتار سولفات آمونيوم، يا 175تا 150 كيلوگرم در هكتار اوره براي آبهاي شيرين است.
در باغهایي كه عارضه لكه‌پوست‌استخواني سالهاي گذشته در آنها مشاهده شده، محلول‌پاشي كلات كلسيم با غلظت500 تا 750 سي‌سي در هزارليترآب دردهه سوم فروردين برای رفع و كاهش خسارت عارضه مؤثر است. بهترين زمان براي شروع محلول‌پاشي‌هاي تغذيه‌اي، اول ارديبهشت ماه است. در اين زمان سطح برگ به اندازه كافي بزرگ شده و نفوذپذيري آن نسبتاً سريع و مناسب است. براي محلول‌پاشي سعي نمایید از كودهايي استفاده کنید كه تركيب دو يا سه نمونه از آنها، تمام نياز درخت به عناصر ماكرو و ميكرو را پوشش می‌دهد.
برای کسب نتیجة بهتر لازم است محلول‌پاشي اول با فاصله زماني دو تا سه هفته تکرار شود. در خردادماه و قبل از مغزرفتن، دادن نوبت دوم كودهاي ازت به ميزان 175 كيلوگرم در هكتار، سولفات آمونيوم، و يا 150 كيلوگرم اوره براي اراضي شيرين توصيه مي‌شود. قبل از مغز رفتن، محلول‌پاشي با كلات پتاسيم و اوره براي جلوگيري از عارضه سوختگي و پوكي مؤثر است.

 

مدیریت زمستانه باغهای پسته
مديريت تغذيه درختان پسته در زمستان
عمليات كوددهي زمستانه: فصل زمستان كه هنگام خواب ريشه‌هاي درخت است، بهترين زمان و فرصت براي تغذيه و اصلاح خاك محسوب می‌شود. تغذيه زمستانه شامل مصرف كودهاي فسفره و پتاسه و ريزمغذيها، (به صورت سولفات)و كوددامي است. به دليل تحرك كمِ كودهاي پتاسيمي و فسفره، و همچنين سولفاتهاي عناصر كم‌مصرف، پخش  اين عناصر در عمقي كه حداكثر فعاليت ريشه درآن  وجود دارد توصيه مي‌شود.
از آنجایی که  درخت پسته بيش از 80 درصد آب و غذاي موردنياز خود را از عمق 40 تا 80 سانتيمتر جذب مي‌كند، و ظرفيت تثبيت خاك نیز در بيشتر مناطق پسته‌كاري، بالا است، لذا دادن كود در سطح زمين و هفت بيل‌كردن، كودها را حداكثر در عمق 20سانتيمتري كه هيچ ريشه فعالي وجود ندارد قرار مي‌دهد. بنابراین روش مناسب برای تغذیه، «چالکود» است.  برای چالکود، پس از حفر كانال با عمق مناسب (عمقی که بهترین تراکم و فعالیت ریشه در آن است)، يك لايه كود حيواني پوسيده به ضخامت تقريبي 10 سانتيمتر در كف كانال بریزید، و روی آن  مقادير توصيه شده كودهاي شيميايي بپاشید. این كانال بايد حداكثر تا دهه اول اسفند ماه با خاك پر شود. می‌دانید که كوددامي هرقدر پوسيده‌تر باشد، بهتر جواب مي‌دهد. كودهاي حيواني تازه علاوه بر آلوده‌بودن به بعضی باكتريهاي بيماريزا و علف‌هرز، در حين پوسيده‌شدن، ازت خاك را جذب كرده و به عنوان یک رقیب براي درخت عمل مي‌كنند.
 

اصلاح خاك: عموما در فصل زمستان، عمليات اصلاح خاكهاي شور و قليا و سنگين انجام مي‌شود. بهترين ماده‌اصلاح‌كننده‌ی ارزان و در دسترس، سولفات كلسيم، يا همان گچ است. برای اصلاح خاک باید گچ را روی سطح خاك بطوريكنواحت پخش کنید.هرگز آن را داخل كانال كود كه كودهاي فسفره دارند نریزید؛چون گچ در صورت تماس با كودسوپرفسفات آن را تبديل به برخی املاح كم محلول تا نامحلول مي‌کند. بنابراين سعي شود گچ در سطح خاك پاشيده شود و به دنبال آن آبياري سنگين صورت گيرد.

محلول پاشی زمستانه: در اواخر اسفندماه، كه همزمان با مرحله تورم جوانه‌ها، محلول‌پاشي باغ با عناصري كه در گرده‌افشاني و عمل تلقيح تأثير مستقيم و تعيين‌كننده‌ دارند ضروری است. از بين عناصر غذايي دو عنصر روي و ازت مهمتر هستند. فرمول پيشنهادي شامل كلات روي (2 در هزار) و اوره(3-5 در هزار) است. براي برداشت محصول خوب بايد زماني اقدام كنيم كه هنوز گرده‌افشاني و تشكيل گل و خوشه انجام نشده باشد. اما متاسفانه اكثر باغداران، تغذیه را از اوايل ارديبهشت كه خوشه كامل شده شروع مي‌کنند. باید توجه داشت که تغذيه و محلول‌پاشي بعد از باز شدن و تشكيل خوشه، بيشتر بر محصول سال آينده تاثير می‌گذارد تا محصول سال جاري. در شروع فصل، جوانه‌ها زودتر از ريشه درخت فعال شده و شروع به رشد مي‌كنند. در صورت عدم تغذيه مناسب، تعدادي از جوانه‌ها باز نشده و يا در صورت بازشدن تنها تعداد اندكي دانه روي هرخوشه تشكيل مي‌شود.
 

مديريت آبياري درختان  در زمستان
در مناطق با آب و خاك شور، افزايش شوري در ناحيه ريشه درختان ممكن است باعث رشد ناكافي شاخه‌ها و آفتاب سوختگي و چروكيدگي مغز شود. سوختگي نوك و حاشيه برگها هم از علائم افزايش جذب و تجمع شوري در بافت‌هاي گياهي است. درخت پسته هرچند تحت شرايط شوري بالا و خاكهاي اشباع، زنده مي‌ماند، اما تركيب اين شرايط قطعاً موجب كاهش تبخير و تعرّق و کم رشدی درختان مي‌شود. درجاهایی كه مستعد اين شرايط هستند، آبياري در دوره خواب گياه (زمستان) جهت آبشويي خاك، قابل توصيه است. چون معمولاً در اين فصل، عمليات كوددهي (كودهاي حيواني و شيميايي)هم در چالكود انجام مي‌گیرد، برای ايجاد شرايط مناسب در جذب كود توسط گياه در شروع فصل، حداقل يك نوبت آبياري پس از پركردن چالكودها مفيد خواهد بود.
 

مديريت هرس  در زمستان
هرس يكي از عمليات باغباني است كه همراه با ساير عمليات داشت؛ از قبيل: آبياري، كوددهي و تغذيه، كنترل آفات و بيماريها، توليد ميوه بهتر و بيشتر را تامين و تضمين مي‌کند.
صرف نظر از هرس «فرم‌دهي» که در باغهای  غیربارور و به منظور ايجاد اسكلت قوي و محكم و شكل مناسب و مورد نظر انجام می‌شود، انجام هرس «باردهی» در فصل خواب زمستانه یکی از فعالیتهای ضروری در باغهای  پسته محسوب می‌گردد.
بطورکلی به تمامی عملياتي كه در دوره خواب زمستانه بر روي درختان بارده و به منظور قطع یک بخش، يا تمام شاخه يك درخت انجام مي‌شود، هرس «باردهي» مي‌گويند. هدف از این هرس، تحت تاثير قراردادن و هدايت نحوه رشد و باروري گياه است. هرس باردهي شامل هرس «سربرداری» وهرس «تنک شاخه» و «حذف پاجوش» می‌باشد.
 

هرس سربرداري (Heading back):
نوعی هرس است که در آن  قسمتي از سر، يا انتهاي فوقاني بازو، شاخه و سرشاخه‌هاي درخت قطع می‌شود، و در نتیجه، شاخه يا سرشاخه و بازو از محل بريدگي، تحريك و رشد جوانه‌هاي جانبي تشديد می‌گردد.
وجود غالبیت انتهایی در پسته موجب رشد رویشی بیش از حد جوانه انتهایی و جلوگیری از رشد جوانه‌های جانبی می‌شود. عدم رشد جوانه‌های جانبی سبب کاهش سطح میوه‌دهی و کاهش تولید محصول خواهد شد. در این شرایط تنها 3-2 جوانه رشد در سال، به جوانه گل تبدیل شده و بقیه به صورت رویشی و رکود باقی می‌مانند. در روش هرس«سربرداری»، هدف اصلی، جلوگیری از رشد رویشی بیش از حد جوانه انتهایی و تقویت رشد جوانه‌های جانبی است. «سربرداری» شاخه باعث افزایش شاخه‌های جانبی، افزایش سطح میوه‌دهی و کاهش ارتفاع درخت می‌شود که اینها، همه بر روی تشکیل جوانه گل تاثیر مثبت دارد.
 

هرس تنك شاخه (Thinning out)
این هرس به معنای بيخ بُركردن شاخه از انتهاي تحتاني است. هدف از هرس «تنک شاخه» در مرحله اول، تسهيل نفوذ نور خورشيد و جلوگيري از ايجاد سايه در درخت، تسريع در رشد شاخه‌هاي مثمره مركزي و توليد ميوه و همچنین محدودكردن رشد عرضي درخت در بين رديف‌هاست. اين روش هرس تاثير زيادي در تقويت و تحريك رشد رويشي جانبي مثل هرس‌سربرداري ندارد.
معمولاً به منظور جلوگیری از اُفت شدید محصول در سال نیاور، تعداد شاخه‌هاي ميوه‌دهنده پسته را قبل از سال پربار به حدود نصف تا   كاهش مي‌دهند كه اين عمليات باعث تقويت شاخه‌ها و جوانه‌ها و خوشه‌هاي گل باقي مانده و نیز موجب رسيدن آب و موادغذايي بيشتر به جوانه‌هاي گل در حال تشكيل ، برای توليد محصول سال آينده می‌شود که  نهايتاً بر روي توليد محصول يكنواخت و افزايش توليد تاثیر مثبت خواهد داشت.
 

فصل هرس
درخت پسته را همچون ساير درختان ميوه سردسيري، در زمستان هر سال که هنگام خوابِ گياه است، هرس مي‌کنند. هرس زمستانه باعث  ضعف كمتر و تقويت بيشتر جوانه‌هاي باقي مانده درخت مي‌شود. عمليات هرس بايد بعد از ريزش برگ(خزان) و قبل از متورم‌شدن جوانه‌ها در اواخر زمستان انجام شود و به اتمام برسد.
برای محدودنگهداشتن اندازه درخت، عملیات سالیانه هرس «سربرداري» و «تنك شاخه» الزامي است.


مبارزه با آفات پسته  در فصل زمستان
جلوگیری از زمستانگذرانی آفات در باغهای پسته، باعث کاهش آفت‌زدگی باغها در فصل زراعی می‌شود. برای مبارزه زمستانه با آفات، باغدارانی موفق بوده‌اند که به این نکات توجه داشته‌اند:
-     لاروهاي سوسك سرشاخه خوار پسته در فصل زمستان زيرپوست شاخه‌هاي ضعيف شده درختان پسته زمستانگذراني مي‌كنند. بنابراین می‌توان با هرس و حذف شاخه‌هاي ضعيف شده باعث كاهش جمعيت اين آفت در باغ شد. تله‌گذاري با چوب‌هاي تازه هرس شده، جمع‌آوري این تله‌های چوبی پس از یک ماه و سوزاندن آنها و جايگزيني چوب‌هاي جديد نیز در كاهش جمعيت آفت و جلوگيري از خسارت آن در سال آينده، بسيار موثر واقع می‌شود.
-    يخ آب زمستانه موجب كاهش جمعيت بعضي آفات كه در خاك زمستانگذرانی می‌کنند می‌گردد. لذا اگر باغ پسته  در روزهاي سرد زمستان آبیاری شود، يخ زدن آب در شب، در كاهش بعضي آفات؛ از جمله پروانه پوستخوار پسته، تاثیرگذار است.  
-    شخم باغ‌هاي پسته در فصل زمستان در كاهش جمعيت بعضی آفات، مانند «پسيل معمولي پسته» و «زنبور مغزخوار» موثر است، البته برای مبارزه با «زنبورهای مغزخوار پسته» بايد قبل از شخم، تمام پسته هاي روي درختان و روي زمين جمع‌آوري و معدوم شود.
-     در انبارهاي پسته، احتمال خسارت آفات انباري، بخصوص «شب پره هندي» وجود دارد. براي كنترل اين آفت در فصل زمستان بايد بوسيله تهويه، تاحد ممکن درجه حرارت انبار را پايين نگهداشت. اگر دماي انبار به میزان کمتر از 13درجه سانتي‌گراد تنظيم شود، اين آفت قادر به رشد و خسارت نخواهد بود.



تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

خرداد

دهه سوم

کود ازته

هرس پاجوش، پیوند، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز، سن قرمز، کاپنودیس

تیر

دهه اول

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوش

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز

تیر

دهه دوم

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوش

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز

تیر

دهه سوم

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز ،

هرس پاجوش

پسیل ، پروانه برگخوار ، سن سبز

مرداد

دهه اول

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

مرداد

دهه دوم

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

مرداد

دهه سوم

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

شهریور

دهه اول

____

هرس پاجوش

پسیل، شب پره خرنوب، کنه معمولی

شهریور

دهه دوم

____

هرس پاجوش

شب پره خرنوب، کنه معمولی

 

تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

شهریور

دهه سوم

____

هرس پاجوش

شب پره خرنوب، کنه معمولی، زنبور مغزخوار

مهر

دهه اول

____

____

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

مهر

دهه دوم

____

____

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

مهر

دهه سوم

____

انتقال نهال گلدانی

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

آبان

دهه اول

____

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آبان

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آبان

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، محصول پاشی اسید بوریک

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آذر

دهه اول

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

کاپنودیس

آذر

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

کاپنودیس


تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

آذر

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

 

 

کاپنودیس

دی

دهه اول

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

دی

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

دی

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

بهمن

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

بهمن

دهه سوم

­­____

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی، کاشت نهال

 

____

ماه

تقویم زمانی عملیات باغی

 

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

اسفند

دهه اول

کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

اسفند

دهه دوم

کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

اسفند

دهه سوم

­­ کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

ماه

منابع:
-    اصول کاربردی کاشت و مراقبت باغ پسته- 1384  -  میر بهروز غیبی ، سهراب جوادی خسرقی – نشر علوم کشاورزی کاربرد
-    خبرنامه پسته انجمن پسته ایران- سال دوم شماره های 44 ، 45 و
-سایت رسمی انجمن پسته ایران
پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:تقویم باغی پسته,هرس,افات وکوددهی پسته, :: 9:34 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

بینالودرقم جدید نخود آبی برای کشت بهاره و کشت انتظاری

 

   سال معرفی: زمستان 1386

   مناطق مناسب كشت:  مناطق نخود کاری با امکان یک آبیاری تکمیلی یا کشت آبی

 نخود با داشتن قابلیت سازگاری با طیف وسیعی از شرایط محیطی به عنوان یک محصول مهم در تناوب زراعی بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک و حتی اراضی حاشیه ای دارای جایگاه ویژه ای است. کوتاهی دوره رشد و نمو، حساسیت به سرما و بیماری برق زدگی از موانع عمده افزایش تولید این محصول است. یکی از راهکارهای مهم برای رفع این موانع، افزایش طول دوره رشد و نمو از طریق کشت محصول در پائیز(کشت انتظاری) است. متأسفانه ارقام موجود بدلیل حساسیت به سرما و بیماری برق زدگی عملاً قابل توصیه برای این روش نمیباشند. رقم بینالود با داشتن مقاومت در برابر عامل بیماری برق زدگی و تحمل به سرما از این نظر دارای ویژگی خاصی میباشد. تیپ بوته این رقم بدلیل فاصله مناسب از سطح زمین، امکان برداشت مکانیزه را فراهم مینماید.

میانگین عملكرد دانه

کشت بهاره  2/787 تن در هکتار

کشت انتظاری3/410 تن در هکتار

طول دوره رشد نمو

    در کشت بهاره 90 روز

    در کشت انتظاری 105 روز

فرم  بوته

ایستاده

ارتفاع بوته(سانتی متر)

    در کشت بهاره  32

    در کشت انتظاری 22

ارتفاع اولین غلاف از سطح زمین

کشت بهاره 13/27 سانتی متر

کشت انتظاری 13/31 سانتی متر

درصد پروتئین

20/75

وزن صد دانه

در کشت بهاره 35/20 گرم

در کشت انتظاری 31/04 گرم

تحمل به سرما

متحمل

مقاومت به بیماری برق زدگی

مقاوم

شاخص برداشت

در کشت بهاره 43/02%

در کشت انتظاری 49/83%

یک شنبه 20 آذر 1392برچسب:ارقام جدید نخود,نخود,کشت بهاره نخود, :: 20:6 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:سخنان دکترشریعتی, :: 9:46 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:سخنان دکترشریعتی, :: 9:27 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:آدمهای خوب,ادمهای بد, :: 10:14 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

پیشگام گندم آبی مناسب برای کشت درشرایط آبیاری معمول وکم آبیاری آخرفصل

  با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، ارقام گندم آبي در مناطق سرد با کم آبیاری آخر فصل مواجه مي شوند. در اين مناطق اغلب كشاورزان بدليل نداشتن آب كافي در بهار آبیاری های آخر فصل را در گندم قطع و به زراعت های تابستانه اختصاص دهند.و نمي توانند در زراعت گندم بدفعات كافي آبياري را اجرا كنند و نتيجه مطلوب از كشت ارقام پر توقع به آبياري بدست نمي آورند. بنابر این ایجاد ارقامی که بتوانند در هر دو شرایط آبیاری معمولی و یا آبیاری محدود آخر فصل محصول بیشتر و مطمئن تری تولید کنند اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. رقم پیشگام با دورگ گيري در سال1374  در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با هدف انتقال مقاومت به بیماری زنگها و نیز تحمل نسبی به کم آبیاری آخر فصل از دورگ گیری رقم چینی 90-Zhong 87 با  رقم برکت ایجاد شد. مراحل انتخاب در ايستگاههاي کرج، اردبیل، همدان، زنجان، میاندواب، مشهد و تبریز انجام  شد.متوسط عملکرد آن در شرایط آبیاری معمولی 738/8  تن در هکتار و در شرایط آبیاری محدود با قطع آبیاری در مرحله شکم خوشه ای 146/5 تن در هکتار عملکرد دانه می باشد. رکورد تولید این رقم در شرایط آبیاری معمولی در ایستگاه کرج و مزرعه  زارعین پیشرو در همدان به ترتیب 065/10 و 230/9 تن دانه و در قزوین و فریمان در مزرعه کشاورز در شرایط قطع آبیاری ( حدود 7 تا 10 روز بعد از مرحله گرده افشانی) حدود200/8 تن دانه در هکتار بوده است. رقم پیشگام نسبت به بیماری زنگ زرد مقاومت دارد و میزان تحمل به انجماد آن بیشتر از اکثر ارقام متداول اقلیم سرد است. این رقم به دلیل مقاومت به خوابیدگی در شرایط سیستم آبیاری بارانی نسبت به دیگر ارقام رایج ارجحیت دارد. رقم پیشگام جهت كشت در اقليم سرد استان های همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مناطق سرد استان های خراسان، زنجان، قزوین و مرکزی در شرایط آبیاری معمول و یا با محدودیت آبیاری اواخر فصل توصیه می شود.

مناطق مورد توصیه

حداقل سطح پیش بینی شده در 4 سال آینده

میانگین عملکرد ارقام شاهد (تن در هکتار)

میانگین عملکرد لاین جدید (تن در هکتار)

افزایش تولید

(تن)

آبی

تنش

آبی

تنش

اقلیم سرد

250000 هکتار

6/199

4/208

7/525

5/146

331000

                                 

                    برخی مشخصات زراعی گندم پیشگام

سنبله: سفید ریشک دار

طول و تراکم سنبله: بلند و متراکم

تيپ رشد: بینابین

ارتفاع بوته(سانتی متر)96-93

واكنش نسبت به زنگ زرد: مقاوم

واکنش به تنش سرما: متحمل

ريزش دانه: نیمه مقاوم

واکنش به خوابیدگی: مقاوم

درصد پروتئين: (ميانگين)2/11

خاصیت کششی گلوتن: نرمال

 رنگ دانه:زرد

تعداد روز تا گلدهي(از زمان کاشت): 205 روز

وزن هزاردانه درشرایط آبیاری معمولی46گرم

 

 


                             TURNIP   شلغم      Brassica Napus نام علمی
کلیات گياه شناسي
شلغم گياهي است با برگهاي ناصاف و بريدگيهاي زياد به رنگ سبز و سفيد . ريشه آن غده اي و به شكل
هاي گرد و يا دراز به رنگ سفيد با لكه هاي بنفشمي باشد .
ميوه شلغم مانند غلافي باریك و دراز است که در آن چند دانه سياه وجود دارد . شلغم در هواي سرد بسيار
خوب رشد مي آند و شايد علت آن باشد که براي درمان بيماريهايي که در فصل سرما زياد است و بيماريهاي
تنفسي بكار مي رود .
ترآيبات شيميايي:
آب 91 گرم
پروتئين 1 گرم
 مواد چربي /2/0گرم
 مواد نشاسته اي 6/6گرم
کلسيم 40 ميلي گرم
فسفر 30 ميلي گرم
 آهن 5/0میلی گرم
سديم 50 ميلي گرم
پتاسيم 270 ميلي گرم
 ويتامين ب 1    04/0 میلی گرم
 ويتامين ب 2   07/0 میلی گرم
 ويتامين ب 3   6/0میلی گرم
ويتامني ث    40 ميلي گرم
خواص داروئي:
شلغم از نظر طب قديم ايران گرم و تر است
خواص شلغم آنقدر زياد است که مي توان گفت اين گياه براي هر دردي درمان است و اگر مردم مي دانستند
که اين گياه چقدر فايده درد تمام باغچه هاي خانه خود را شلغم ميكاشتند و هر روزه از آن استفاده مي
کردند .
1)شلغم مقوي است
2)شلغم اشتها آور است
3)شلغم ضعف جنسي را درمان آرده و اسپرم را زياد مي آند
4)شلغم سرفه را تسكين مي دهد
5)ترشي شلغم بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي معده و روده ها و اشتها آور است
6)آب شلغم قند خون را پائين مي آورد
7)تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخوريد براي ضعف جنسي موثر است
8)اگر گلو درد دارید آ ب پخته شلغم را قرقره کنید
9)خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است
10 )آنهايي که حافظه ضعيف دارند حتما بايد شربت  شلغم بخورند زيرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقويت
ميکند
11 )شلغم شب ادراری را درمان مي کند
 12 )شلغم بعلت داشتن ويتامين B1علاج کم خونی است
13 )شلغم براي رشد و نمو استخوانها مفيد است بنابراين زنان باردار وشیرده حتما بايد از آن استفاده کنند .
14 )زن حامله اي که در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده ، زودتر حرف مي زند و
حتي زودتر راه مي افتد و در مقابل امراض مقاومت بيشتري خواهد داشت .
15 )آنهايي ك غده تيروئيدشان کم ترشح مي آند بايد حتما شلغم بخورند زيرا شلغم بعلت داتشن يد فراوان
ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي آند .
16 )شلغم مهمترين گياه ضد سرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي آند .
17 )شلغم درمان بسياري از بيماريهاي پوستي است
18 )شلغم پخته بهترين دارو براي برونشيت است
و بالاخره سعي کنيد که در فصل زمستان براي پيشگيري از سرماخوردگي و بيماريهاي تنفسي اقلا چند بار
در هفته شلغم بخوريد شلغم پخته بهترين صبانه است . بدن را تميزکرده و مواد سمي را ازبدن خارج مي
سازد . البته آب شلغم خام خواص بيشتري از شلغم پخته دارد بشرطي که معده شما را ناراحت نكند .
مضرات :
مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .

 

یوسف رقم جدید جو زودرس متحمل به خشكي آخر فصل با بهره وری بالای مصرف آب  جهت كشت در مناطق معتدل كشور

 سال معرفی: زمستان 1388  

مناطق مناسب كشت:  جهت كشت در مناطق معتدل كشور

اقليم معتدل از مهمترين مناطق كشت وتوليد جو آبي كشور بوده بطوریکه اين اقليم با توليد بيش از يك ميليون تن محصول دانه جو(تقريبا معادل يك سوم كل توليد محصول دانه جو آبي و ديم)، با سطح زير كشت حدود 325 هزارهكتار(تقريبا معادل يك پنجم كل سطح زير كشت جو آبي و ديم کشور) و ميانگين توليد 2/3 تن در هكتار سهم بسزائي در توليد جو كشور دارد. در اقلیم معتدل تنش خشکی آخر فصل، رقابت محصولات بهاره با غلات برای آبیاری های آخر فصل و بادزدگی باعث محدودیت تولید جو می شوند. تولید ارقامی با خصوصیات رقم یوسف که دارای تحمل به خشکی آخر فصل، پتانسیل عملکرد بالا، زودرسی، تحمل به بادزدگی و بهره وری بالای مصرف آب و پایداری عملکرد با حداكثر خصوصيات مطلوب را داشته، در این اقلیم ضروری می باشد.  عملکرد این رقم در شرایط تنش آخر فصل و نیز در شرایط بدون تنش در آزمایشات سازگاری و مزرعه کشاورزان نسبت به شاهد یک تن افزایش عملکرد داشته است رکورد تولید عملکرد دانه رقم یوسف در مزارع کشاورزان 9000 کیلوگرم در هکتار می باشد.  

عملکرد دانه (تنش خشکی آخر فصل)

 

5/198 (تن در هکتار)

 

عملکرد دانه (بدون تنش خشکی)

6/160 (تن در هکتار)

تيپ رشد

 

بهاره

 

تعداد ردیف

 

شش ردیفه

 

ارتفاع بوته (سانتي متر)

 

90

 

تاریخ کاشت

نیمه اول آبان

 

تاريخ رسيدن

 

زودرس

 

وزن هزار دانه (گرم)

 

44-42

 

رنگ دانه

 

روشن

 

مقاومت به سرما

 

نیمه حساس

 

مقاومت به خوابيدگي

 

نیمه مقاوم

 

مقاومت به شكنندگي محور سنبله

 

مقاوم

 

واكنش به سفیدک سطحی

 

نیمه حساس  

 

واکنش به لکه قهوه ای نواری

 

نیمه مقاوم

 

درصد پروتئين دانه (ميانگين)

12/5

 

واكنش به خشکی:

 

متحمل به خشكي آخر فصل

 

 

  

 

 

 

درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 30101
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس